IAB HowTo DAYS-SEM

Relacja z konferencji IAB HowTo DAYS: SEM

IAB HowTo DAYS to trzy dni konferencji w czasie których eksperci branżowi wzięli pod lupę zmiany, które dokonały się w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy w trzech obszarach: SEM, e-retail i gaming. Pierwszy dzień to HowTo SEM, czyli czwarta odsłona wyjątkowego wydarzenia skupiającego czołowych ekspertów branży SEO, SEM, content marketingu i analityki internetowej. Wiodącym tematem konferencji były lockdown, pandemia i reakcje na nią w obszarach marketingu w wyszukiwarkach i analityki webowej. Zobaczyliśmy, jak czołowe polskie agencje dostosowały się do zmieniających się warunków wraz ze swoimi klientami. Konferencja SEM odbyła się 20 kwietnia. Newspoint przygotował obszerną relację – streszczenia wszystkich wystąpień.

Konferencję otworzył Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

Włodzimierz Schmidt
Włodzimierz Schmidt

 

Wydarzenie poprowadził Sebastian Suma – CEO, Sempai.

Sebastian Suma
Sebastian Suma

 

Kolejno zobaczyliśmy następujące wystąpienia:

 

E-commerce w czasie pandemii

Hanna Kuźmierkiewicz, GfK Polonia
Michał Protasiuk, Google

Hanna Kuźmierkiewicz i Michał Protasiuk
Hanna Kuźmierkiewicz i Michał Protasiuk

 

W ciągu ostatnich 12 miesięcy zostaliśmy zasypani niezliczoną ilością badań, analiz, raportów i opracowań na temat pandemii covid-19. Zdecydowana większość z nich bazowała jednak na pomiarach wykonanych punktowo, często w oparciu o dane deklaratywne. Prelegenci podzielili się wnioskami z unikatowej analizy w całości opartej na danych behawioralnych zbieranych w sposób ciągły na przestrzeni roku 2020.

Prelegenci pokazali jak w trakcie trwania pandemii zmieniało się korzystanie z zakupów internetowych dla różnych kategorii. Zobaczyliśmy kim były osoby, które zrobiły zakupy online po raz pierwszy i czy większe wzrosty przyniosła pierwsza czy druga fala koronawirusa.

Covid mocno zmienił życie konsumentów i ich nawyki zakupowe. Jesteśmy świadkami narodzin “nowego konsumenta”, ale nie wiadomo jak dokładnie będzie się on zachowywał, kiedy pandemia się skończy. Zrozumienie tego okazuje się najważniejszym wyzwaniem, jakie stoi teraz przed zarządzającymi marketingiem.

Po ponad roku pandemii można już próbować wnioskować o zachowaniach konsumentów i o tym, czy zmiana pewnych zachowań będzie mniej czy bardziej trwała. W ubiegłym roku rynek został zalany setkami raportów, analiz i badań na temat tego, jak w trakcie pandemii zachowywali się konsumenci. Jesteśmy bogatsi o doświadczenia minionego roku i możemy spróbować podejść do tego z nieco większego dystansu, patrząc na dane z badania ciągłego, a nie badań ad-hoc, na których opierała się większość projektów.

Ponad ¾ internautów dokonało zakupów w 2020
– 76% dokonało przynajmniej 1 zakupu w okresie 03-12.2020
– 59% dokonało zakupu w ciągu ostatnich 3 miesięcy (10-12.2020)
– 38% średnia miesięczna liczba kupujących online

Mieliśmy dwie fale zwiększonej intensywności zakupów online w 2020. Zwiększone zainteresowanie zakupami online dało się zaobserwować głównie w dwóch falach, zgodnych z falami pandemii i lockdownu. W trakcie wakacji wielu kupujących wolało odwiedzać sklepy stacjonarne

Tylko w okresie czerwiec-wrzesień ruch w sklepach stacjonarnych był wyższy w porównaniu do początku 2020 roku (jednocześnie zainteresowanie e-commerce był niższy). 46% internautów kupuje co najmniej raz miesięcznie.

Gdzie i co kupowali First Time Buyersi
Gdzie i co kupowali First Time Buyersi

 

First Time Buyerzy (FTB) stanowią 6,1% kupujących.
W grupie kupujących mamy przewagę mężczyzn. 37% to ludzie w wieku 25-34 z miast. Najwięcej FTB przełamało barierę wejścia w zakupy online w okresie pierwszego lockdownu.

Porównując rok do roku widzimy 14% wzrost liczby zakupów w 2020 roku.
Osoby które zwiększyły intensywność zakupów w pierwszej fali pandemii stanowią 51% kupujących. Heavy buyers, osoby które zwiększyły intensywność zakupów w pierwszej fali pandemii, to kobiety. Ponad połowa wszystkich kupujących, która zwiększyła zakupy po pierwszym lockdownie kontynuowała swoje zaangażowanie w e-commerce.

Ponad połowa ludzi, którzy zaczęli kupować online zrobili to z strachu przed zakażeniem bądź z powodu zamknięcia sklepów, pozostali dostrzegli benefity, takie jak wygoda bądź atrakcyjne ceny – ci którzy zmienili swoje zachowanie z wysokim prawdopodobieństwem zostaną w e-commerce.

***

Core Web Vital jak się przygotować do kolejnej ważnej zmiany algorytmu Google?

Marcin Kordowski

Marcin Kordowski

 

Podczas prezentacji dowiedzieliśmy się na czym polega modyfikacja Core Web Vital algorytmu Google i na co kłaść teraz nacisk aby uzyskiwać dobre wyniki w SERP.

Core Web Vital
Core Web Vital

 

Pamiętajmy jednak o pozostałych ważnych czynnikach, na które od dobrych kilu miesięcy Google kładzie nacisk:

  • bezpieczeństwo – certyfikat https
  • mobile friendly – dostosowanie pod urządzenia mobilne
  • brak wirusów i pułapek
  • brak nachalnych reklam i wyskakujących pop-upów

Najczęściej popełniane błędy i jak się ich ustrzec:

Obrazy: zdjęcia i grafiki naszego serwisu mogą bardzo mocno spowolnić działanie naszej strony. Mówimy tu o dwu parametrach. Pierwszym są formaty. Google preferuje te formaty , które gwarantują szybkie ładowanie stron. WebP – nowoczesny format obrazu będącym w stanie zredukować rozmiar utrzymując wysoką jakość zdjęć. Drugim parametrem, na który powinniśmy zwrócić uwagę jest rozmiar pliku. Niezależnie od formatu, im lżejsze zdjęcie tym lepiej. Pamiętajmy jednak by nie przekroczyć pewnej granicy, przy której mały rozmiar zdjęcia uzyskamy kosztem jakości.

Skrypt CSS: CSS, czyli kaskadowe style. Dwa częste błędy to zbyt duży DOM oraz zbyt rozbudowana struktura obiektów HTML. Częsty błąd stron które stosują w swoich CMS bardzo rozbudowane i niezoptymalizowane docelowo edytory treści, jak i edytory do budowy szablonów stron. Częstym błędem jest także nieoptymalny kod CSS. Kod, który ładuje się na stronach, na których nie jest potrzebny i nie jest w ogóle potem używany. Rozwiązaniem jest indywidualny kod CSS zoptymalizowany przez twórcę, ładujący się tylko na tych adresach URL, na których jest rzeczywiście potrzebny.

JavaScript: w przypadku JavaScript, podobnie jak przy CSS, powinniśmy zadbać o to, aby kod był pobierany tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne. Stosujmy złotą zasadą projektowania – ładujmy tylko te skrypty, które są w kodzie niezbędne. Resztę można pominąć. Dodatkowo pamiętajmy o ustawieniu odpowiedniego czasu wywołania się poszczególnych części kodu. Współzależności kodu mogą generować dodatkowe niepotrzebne opóźnienia. Warto też zadbać o odpowiednie umiejscowienie wywołań poszczególnych elementów kodu.

Serwer: serwer może też mieć wpływ na działanie naszej strony. Trzeba zwrócić uwagę na jego lokalizacją oraz dodatkowe funkcje dedykowane np. dedykowany hosting dla WordPress może zwiększyć wydajność. Warto ustawić cache strony – statyczne, nie dynamicznie pobierane strony znacznie poprawiają czas ładowania się stron.

***

Łańcuchy Markowa, nauczanie maszynowe i ścieżki zakupowe.
Jak wspólnie z BRW zbadaliśmy rzeczywistą wartość kanałów sprzedaży i podnieśliśmy ich efektywność w czasie pandemii?

Andrzej Brandt, Semahead

Andrzej Brandt

 

Co system, to inne dane. Facebook ma swoje, Google swoje, porównywarki swoje, programmatic też swoje a w środku tej układanki są jeszcze działania organiczne. Zobaczyliśmy jak w świecie dziesiątek modeli atrybucji i mnogości narzędzi analitycznych podejmować racjonalne decyzje biznesowe uwzględniające specyfikę ścieżek zakupowych. Gdzie inwestować więcej?

W trakcie prezentacji poznaliśmy, jak wyglądał cały proces optymalizacji alokacji środków klienta Black Red White, z jakiego narzędzia skorzystano i co wspólnego ma z tym tematem Łańcuch Markowa.

Jak zainwestować 100 PLN aby osiągnąć największy zwrot z inwestycji? Sprawdzić raport ścieżek wielokanałowych .

Dostępne modele atrybucji:

  • ostatnie kliknięcie
  • ostatnie kliknięcie niebezpośrednie
  • ostatnie kliknięcie z kampanii Google Ads
  • pierwsze kliknięcie
  • liniowy
  • rozkład czasowy
  • uwzględnienie pozycji

Do tego dochodzą okienka czasowe innych systemów. Mnóstwo możliwości, jak zatem sobie poradzić i sprawdzić na który system postawić?

Przykładowe modele atrybucji
Przykładowe modele atrybucji

 

Łańcuch Markowa – proces, w którym prawdopodobieństwo danego zdarzenia zależy od zdarzenia poprzedniego, np. ścieżki wielokanałowe – proces zakupu w e-commerce.

Sprawdzanie, o ile spadnie prawdopodobieństwo konwersji w przypadku, gdy w procesie zabraknie najsilniejszego?

Wnioski z badania:

  • inwestycje w środku lejka zakupowego były mocno niedoinwestowane
  • zbyt duży nacisk kładziony był na kanały o wysokiej stopie zwrotu z Last Non-Direct Click’a
  • koniec ścieżki zakupowej był mało istotny (wysoka rozpoznawalność brandu BRW)

Rady:

  • zbierać dane z wielu źródeł i regularnie omawiać je w szerokim gronie
  • zaufać analitykowi i umieścić go w centrum procesu decyzyjnego
  • budować w firmie kompetencje pracy z danymi
  • testować niestandardowe rozwiązania – nie obawiać się w zaplanowany sposób wyłączać kanały

***

Panta rhei, czyli jak covid zmienił kierunek wodnego biznesu.

Konrad Bąk, Result Media

Konrad Bąk

 

Prezentacja, jak wykorzystano zmieniającą się strukturę zapytań w wyszukiwarce, aby dostosować się do sytuacji w dobie pandemii na przykładzie case Eden Springs.

Lockdown spowodował spadek popytu na wodę do biur w ofercie B2B. Wiele firm splajtowało (19,8% więcej upadłości). 31,8% mniej rejestracji podmiotów gospodarczych. Rozwiązanie – oferta wody w modelu B2C.

Zapytania o wodę 2019/2020
Zapytania o wodę 2019/2020

 

3 problemy:

  • wiele innych możliwości na picie wody i brak świadomości o takiej ofercie
  • brak świadomości oferowania takiego rozwiązania przez firmę Eden Springs
  • brak wiedzy i informacji, jak trafiać do użytkowników

Cel kampanii – wizerunek i rozszerzenie świadomości oraz budowa zaufania do produktu.

Strategia optymalizacji machine learning. Bieżące optymalizacje konta, ustawienie celu, analiza wyszukiwanych haseł, dodanie dobrych haseł i wykluczanie tych niepotrzebnych, analiza treści reklam – elastyczne reklamy.
Analizy ilościowe – lokalizacja, zachowania, demografia, która grupa ma większy potencjał.
Analizy jakościowe – jak user zachowuje się na stronie, heatmapy, które kroki powodują wyjście ze strony.

***

Jak wykorzystać trendy w wyszukiwaniach, tworząc komunikację dla klientów z branży finansowej na czas pandemii?

Agnieszka Jagusiak i Aleksander Kasprzak, Lightscape

Agnieszka Jagusiak i Aleksander Kasprzak

 

Chaos, click-bait i fake news – reakcja polskich mediów. Jak na pandemię zareagował przykładowy Kowalski i biznes? Ota analiza 3 przypadków wyszukiwań w Google.

Finansowanie zakupu mieszkania na kredyt w koronakryzysie.

Liczba wyszukiwań haseł i fraz związanych z zakupem mieszkania/domu na kredyt, takich jak np. „kredyt hipoteczny” czy „kredyt na dom” odnotowanych w 2020 roku pokazuje, że pandemia nie odwiodła Polaków od planu zapożyczenia się, by spełnić swoje marzenia o posiadaniu własnego M. Co więcej, z analizy wyszukań tych tematów w Google w 2020 r. wynika, że w wybranych okresach zeszłego roku nastąpił wzrost zainteresowania zakupem nieruchomości na kredyt hipoteczny, co jest związane z polityką „antycovidową” rządzących – RPP trzykrotnie obniżała stopy procentowe. Powyższa sytuacja sprawiła, że w 2020 r. kredyty hipoteczne były wyjątkowo tanie, zakup mieszkania na kredyt z myślą o późniejszym wynajmie był atrakcyjną inwestycją (najbardziej dochodową w pandemii) – dzięki temu pojawiła się „nisza komunikacyjna”/tematy do komunikacji dla klientów z branży finansowej.

Sięganie po pożyczki i kredyty.

Wbrew danym mówiącym m.in. o utracie dochodów i spadku siły nabywczej konsumentów, informacje dotyczące liczby wyszukań związanych np. z kredytami gotówkowymi czy pożyczkami nie potwierdzają tezy o kryzysie finansowym gospodarstw domowych, o potrzebie pożyczania pieniędzy, aby ratować domowy budżet. Polscy konsumenci wykazują się rozwagą finansową – unikają sięgania np. po „szybkie” pożyczki, chwilówki czy po limit na karcie kredytowej w tych niepewnych czasach. Mniejsza liczba wyszukań w pandemicznym 2020 r. w porównaniu z latami poprzednimi takich haseł jak np. „chwilówka” świadczy również o większej świadomości konsumentów w temacie konsekwencji sięgania po pożyczki pozabankowe.

Finansowanie firm w czasie kryzysu.

Kryzys ekonomiczny wywołany pandemią Covid-19 zmusił przedsiębiorstwa (przede wszystkim te z sektora MŚP i z „branż zagrożonych”) do sięgania po zewnętrzne źródło finansowania. Rządzący, aby walczyć ze skutkami gospodarczymi pandemii, przedstawili
rozwiązania pomocowe (pomoc finansowa i tarcza finansowa), którymi zainteresowali się przedsiębiorcy. Powyższe fakty przyczyniły się do pojawienia się nowych tematów/fraz wyszukiwanych przez internautów – przedsiębiorców, takich jak np. „tarcza antykryzysowa” czy „pożyczka dla mikroprzedsiębiorców”.

Visibly - autorski dobór fraz natywnych
Visibly – autorski dobór fraz natywnych

 

Na koniec poznaliśmy realizacje Lightscape z wykorzystaniem autorskiego narzędzia Visibly: Expander, ZFPF, Intrum.

Wnioski:

  • podejmuj nie tylko klasyczne działania
  • łącz aktywności SEO i PR
  • analizuj wyszukiwania, które tematy są ważne
  • analizuj trendy w Google Trends
  • włącz narzędzia z obszaru SEO do prowadzenia działań media relations

***

How to reWrite your content – dlaczego warto inwestować w treści?

Aleksandra Lisiecka-Lenart, Bluerank

Aleksandra Lisiecka-Lenart
Aleksandra Lisiecka-Lenart

 

Opisując customer journey stworzonym przez Google schematem ‘SEE-THINK-DO-CARE’, można dojść do wniosku, że to bezpośrednio związany z konwersją etap ‘DO’ jest tym, co powinno przede wszystkim interesować marketerów. Nic bardziej mylnego! Bluerank z Partnerem Orange udowodnił, że w 2020 roku warto było zadbać o pozyskanie klienta niezależnie od etapu decyzyjnego, na którym mógłby się on aktualnie znajdować.

Wspólny, rozbudowany proces tworzenia i optymalizacji treści pomógł nie tylko zyskać nowy ruch, ale również zatrzymać potencjalnie zainteresowanego użytkownika na dłużej.

***

Atrybucja złożona jak origami, czyli o tym, gdzie i jak szukać prawdy o źródłach sprzedaży

Jakub Grabowski, SEOgroup

Jakub Grabowski

 

Dowiedzieliśmy się jak śledzić modele i ścieżki atrybucji, tak aby odkryć prawdziwą wartość działań reklamowych, generujących sprzedaż. Zarówno na tych prowadzonych za pośrednictwem Google Ads, jak i FB/IG Ads. Jak istotne są działania reklamowe, nawet gdy na pierwszy rzut oka nie widać ich efektów.

Aby zainteresować klienta ofertą musi być dużo kontaktów, touchpointów i pomiar tylko tego ostatniego kroku nie jest najlepszym pomysłem.

Mapa podróży klienta do długa droga do konwersji. Strona www / sklep i dobrze wpięty i skonfigurowany GA (zbieranie w prawidłowy sposób danych) to baza.

Ekosystem Google
Ekosystem Google

 

Modelowanie atrybucji to skomplikowany proces obarczony wieloma ograniczeniami, ale istotny dla procesu decyzyjnego i racjonalnych inwestycji w kanały reklamowe.

Domyślne rozwiązanie – ostatnie niebezpośrednie kliknięcie – daje obraz niepełny. Trzeba skorzystać z innych modeli atrybucji.

Poznaliśmy dostępne modele atrybucji w Google Analytics. Niestandardowe modele atrybucji. Efekt zmiany modelu konwersji -> udział działań reklamowych jest lepiej widoczny. Na koniec poznaliśmy zagrożenia i wady.

***

Pod prąd z innogy – sprzedaż w napięciu pandemii.

Benedykt Protasiuk, Sempai

Bernedykt Protasiuk

 

Grupa Innogy, która jest jednym z wiodących europejskich koncernów energetycznych, reprezentuje branżę dość specyficzną. Umów na taryfy energetyczne nie podpisuje się co miesiąc, ani nawet co rok. Jak zatem zwiększyć liczbę transakcji oraz ruch organiczny w serwisie, gdy do niszowości branży dodamy jeszcze największą niespodziankę A.D. 2020 – czyli wybuch pandemii?

Przepis na wygraną z pandemią w Google składał się z następujących składników:

  • strategii content marketingowej, w której centrum postawiliśmy użytkownika
  • stworzeniu treści, których użytkownik potrzebuje i szuka
  • reagowaniu na pojawiające się zmiany, takie jak: zmiany algorytmu czy… COVID-19

Dzięki temu znacznie zwiększono liczbę transakcji i wizyt organicznych w serwisie Klienta.

Trendy po stronie wyszukiwarki

  • wyszukiwanie głosowe
  • wzrost udziału odpowiedzi bezpośrednich w organicznych wynikach wyszukiwania, które obniżają CTR

Główne cele:

  • wypozycjonowanie wspólnie określonych fraz na dany przedział pozycji (maksymalnie top 3)
  • generowanie ruchu z wykluczeniem brandu (innogy)
  • budowanie świadomości marki przez jak najszerszą obecność w wynikach organicznych (wyświetlenia)
  • utrzymanie liczby transakcji na poziomie sprzed roku

Rewizja strategii SEO. Do kogo kierowano przekaz?

Osoby, które chcą zbudować dom. Osoby szukające oszczędności na rachunkach. Przedsiębiorcy. Osoby zainteresowane odnawialne źródła energii. Osoby troszczące się o środowisko. Osoby szukające informacji i uczące się.

Grupa docelowa i określenie intencji:

Intencje użytkowników
Intencje użytkowników

 

Umiejscowienie na lejku sprzedażowym:

Świadomość: prąd, energia elektryczna
Zainteresowanie: odnawialne źródła energii, fotowoltaika jak działa
Rozważanie: jak zmienić sprzedawcę prądu, przepisanie licznika prądu
Sprzedaż: taryfa g11, taryfa c11

Kolejne etapy prac to: Zmiany w sposobie przetwarzania treści. Określenie priorytetów treści. Łatwiejszy dostęp do treści (poprawa szybkości strony). Uatrakcyjnienie istniejących treści (infografiki do wpisów, aktualizacja istniejących treści).

Proces budowy nowych treści:

  • analiza słów kluczowych i intencji
  • budowa konspektów artykułów
  • optymalizacja
  • publikacja + link building
  • analiza porównawcza + rewriting

Cykliczny proces: Analiza -> Ocena -> Optymalizacja -> Link building -> Analiza

Kompleksowa strategia SEO
Kompleksowa strategia SEO

 

***

Jak kupować usługi SEO i jak pracować z agencją SEO. Jakiej wielkości projekty są opłacalne dla klienta? Kiedy robić działania inhouse?

Artur Szymula i Mateusz Malinowski, Fabryka Marketingu

Artur Szymula i Mateusz Malinowski

 

Wybór agencji SEO odpowiedzialnej za długofalowe działania, z potencjalnym sukcesem odwleczonym w czasie, nie należy do łatwych. Wybór partnera nie jest jednak końcem łamigłówki, a startem dwustronnych wysiłków zmierzających do poprawy pozycji w Google.

Jak przygotować się do wyboru agencji SEO bądź zaplanować zakończenie współpracy, a dalej: budowania wewnętrznego zespołu SEO. Na co zwrócić uwagę w ofertach agencji SEO?

Na co zwracać uwagę w ofertach agencji SEO
Na co zwracać uwagę w ofertach agencji SEO

 

Jakie są koszty SEO?

LINKI – 5szt 1 500zł
TREŚCI – 5 art. po 5k zss 1 250zł
NARZĘDZIA – ok. 2 000zł
Godziny specjalistów – ok. 2000 zł
Niewymierne doświadczenie całego zespołu

Na co jeszcze zarezerwować budżet po stronie Klienta? Wewnętrzny PROJECT MANAGER, developerzy, content.

Umowa z agencją SEO – kiedy będę bezpieczny?

  • czas współpracy? Najlepiej określony
  • krótki okres wypowiedzenia
  • precyzyjny zakres prac agencji
  • odpowiedzialność za działania i poufność danych
  • klarowne warunki wynagrodzenia

Szacunkowe koszty SEO inhouse:

SPECJALISTA SEO: 8 000zł netto
SPECJALISTA DS. CONTENTU: 6 000zł netto
MANAGER SEO: 12 000zł netto
LINKI: ok. 300zł za artykuł z linkiem
NARZĘDZIA: 2 000zł netto
TREŚCI: ok. 250zł netto za artykuł

Szacunkowe koszty SEO: 20 000zł netto

Inhouse:
15 artykułów z linkami
20 artykułów na stronę
1 Specjalista SEO
Narzędzia

Agencja:
30 artykułów z linkami
30 artykułów na stronę
Obsługa zespołu specjalistów (część etatu)
Marża

Szacunkowe koszty SEO: 50 000zł netto

Inhouse:
90 artykułów z linkami
Artykuły na www – moc przerobowa contentowca
1 Specjalista SEO + 1 Specjalista ds. Contentu + 1 Manager
Narzędzia

Agencja:
75 artykułów z linkami
80 artykułów na stronę
Obsługa zespołu specjalistów (Specjalista SEO + SEO Manager + Content)
Marża

Wady i zalety działu inhouse:

Zalety:
Znajomość biznesu
Dedykowany zespół
Przepływ informacji: Projektowo, Synergia między działami
Wiedza i czas zespołu na wyłączność
Monitorowanie trendów dla branży
Rozwój serwisu
Koszty – brak marży agencji

Wady:
Mniejsze doświadczenie vs cały dział SEO agencji
Czas potrzebny na wymianę opiekuna (agencja vs. specjalista)
Trudności w rekrutacji specjalistów
Koszty – do pewnej skali
Brak możliwości weryfikacji działań przez przełożonych

Wnioski agencja SEO

Przy budżecie 20 000 zł za agencją przemawiają:
Doświadczenie zespołu specjalistów
Dyspozycyjność managera SEO – część etatu
Większe miesięczne świadczenia (linki i treści)
Elastyczność

Przy budżecie 50 000 zł za agencją przemawiają:
Zbliżona wartość świadczeń
Elastyczność

Wnioski inhouse

Przy budżecie 20 000 zł za działem inhouse przemawiają:
Dedykowany specjalista – zaangażowanie
Przepływ informacji wewnątrz organizacji

Przy budżecie 50 000 zł za działem inhouse przemawiają:
Dedykowany zespół o pełnym wymiarze godzin
Nadzorowanie pracy przez dedykowanego Managera
Osiągnięcie wyższej efektywności w tworzeniu treści przez wewnętrznego contentowca
Większe świadczenia miesięczne

***

Święta oraz zjawiska pogodowe i nie tylko – o contencie i intencjach w SEO

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek
Paweł Gontarek

 

Co się dzieje gdy pada deszcz? Co się dzieje gdy pada śnieg? Zjawiska pogodowe wpływają na zachowanie użytkowników. Jaką treść tworzyć aby zaspokoić potrzeby użytkowników w dobie pandemii oraz różnych zjawisk pogodowych na przykładzie kilku branż. A pytanie brzmi: czy istnieje Święty Mikołaj?

Na podstawie trendów możemy tworzyć odpowiedni content i pozyskiwać nowe konwersje.

Intencja użytkownika

  • Google analizuje otoczenie oraz sygnały płynące od użytkownika
  • analizuje jego zachowanie, sposób wpisywania fraz
  • podstawia wyniki zależnie od wykonanej analizy

Słowa kluczowe

Informacyjne -> Jak?
Poradnik/Blog/Sklep/Kategoria

Nawigacyjne -> Gdzie?
Miasto, Kontakt

Transakcyjne -> Co?
Usługa,Sklep/Produkt

Intencje, a słowa kluczowe
Intencje, a słowa kluczowe

 

Obserwacja trendów w słowach kluczowych.

Zjawiska pogodowe do intencji w SEO. Kiedy pada śnieg klienci szukają „szczotki do odśnieżania paneli fotowoltaicznych”, „sanek” itd. Kiedy pada deszcz klienci szukają „wybieranie szamba”.

Następnie poznaliśmy dogłębną analizę kilku obecnych trendów.

Pamiętaj o konwersji z bloga! Rady:

  • z bloga kieruj użytkownika do produktów, kategorii
  • wykonaj linkowanie wewnętrzne
  • wstaw karuzelę z produktami

***

Google Analytics 4, czyli w jakim kierunku idzie webanalityka?

Przemysław Włodarski, Performics

Przemysław Włodarski
Przemysław Włodarski

 

Od kilku miesięcy jest już dostępny w formie pełnoprawnego produktu Google Analytics 4, wcześniej znany jako Google Analytics App + Web.
Czym jest ten system i jakie zmiany oferuje w porównaniu do swojego poprzednika? Czy zmiana na nową wersję jest konieczna, a jeśli tak, to ile powinien trwać ten proces?
Poznaliśmy główne różnice wynikające z różnic w zasadach działania obydwu systemów.

Google Analytics 4 jako nowy „złoty standard”

  •  filozofia – dane skupione wokół usera i jego ścieżki 
  •  trackowanie metodami niewymagającymi użycia cookies*
  •  dostosowanie działania do mechanizmów opt-out
  •  rozbudowana analityka biznesowa
  •  możliwość eksportu danych do BigQuery 
  •  brak próbkowania (w raportach standardowych)

Dotychczas dane pozyskiwane z poziomu device (jako np. pliki cookie) były kluczowym elementem pomiaru. Obecnie Tracking usera następuje niejako dwa piętra wyżej. 

Dodatkowym elementem są sygnały (konieczne jest włączenie ich z poziomu interfejsu)  pomagają prognozować zachowanie usera na podstawie jego obecnych czynności/lokalizacji etc.

System buduje profil usera „od góry” czyli dane z wyższego pietra są istotniejsze dla systemu niż te z niższych. 

Tracking usera jest teraz oparty nie o sesje ale o zdarzenia, które dany user wykonuje na stronie lub w ramach aplikacji. 

W sytuacji idealnej dzięki wdrożeniu user-ID mamy szansę śledzić całość ścieżki usera niezależnie od miejsca interakcji.

W przypadku braku user-id Google stara się łączyć eventy wykonywane w różnych miejscach (web/app) na podstawie innych dostępnych dal nich danych np. Google signals lub coockie).

Google Analytics. Stare i nowe podejście
Google Analytics. Stare i nowe podejście

 

Co można (i trzeba) zrobić już dziś?

O ile GA 4 będzie nowym standardem webanalityki nie oznacza to, że należy usunąć całą dotychczasową historię śledzenia. Na chwilę obecną best practise to uruchomienie równolegle drugiej usługi, która będzie śledzić ruch.
Kolejnym krokiem jest, w oparciu o równolegle zbierane dane, wgryzienie się w różnice między metodologią Universal a GA4 i sukcesywne przechodzenie w kierunku nowego standardu.

Co można (i trzeba) zrobić już jutro?

Jeżeli analityka do tej pory nie była kluczowym elementem branym pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, lub w ramach organizacji aktualnie nie ma takich kompetencji kluczowe jest nawiązanie współpracy z zewnętrznymi konsultantami.
W tym kontekście kluczowym elementem tego procesu będzie zdobycie wiedzy i doświadczenia przy współpracy z zewnętrznymi podmiotami.

***

To była już ostatnia prezentacja tej konferencji. Zapraszamy na kolejne nasze relacje.

Załóż konto i monitoruj media

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *