Plebiscyt Uniwersytetu Warszawskiego na Słowo Roku stał się cyklicznym wydarzeniem. Za nami kolejna, dziesiąta już edycja. Dzisiaj poznaliśmy wyniki konkursu na najważniejsze słowo ostatnich 12 miesięcy.
Głosowanie w plebiscycie trwało do 31 grudnia 2020 roku. Uczestnicy konkursu na Słowo Roku mogli wybierać pojęcia posiłkując się listą 34 słów stworzoną przez kapitułę plebiscytu lub wysyłać własne propozycje za pomocą formularza na stronie sloworoku.uw.edu.pl. Łącznie oddano blisko 18 tys. głosów.
Plebiscyt jest organizowany przez Instytut Języka Polskiego UW oraz Fundację Języka Polskiego. Poza głosowaniem internautów, wyboru dokonuje również kapituła konkursu, w tym roku w następującym składzie: prof. Jerzy Bartmiński (UMCS, Lublin), prof. Jerzy Bralczyk (UW), dr hab. Katarzyna Kłosińska (UW), prof. Ewa Kołodziejek (Uniwersytet Szczeciński), prof. Marek Łaziński (UW), prof. Andrzej Markowski (UW), prof. Jan Miodek (UWr), prof. Renata Przybylska (UJ), prof. Halina Zgółkowa (UAM).
Słowo Roku 2020
Słowem Roku 2020 zdaniem kapituły plebiscytu został rzeczownik koronawirus. Drugie miejsce przypadło rzeczownikowi w liczbie mnogiej kobiety. Natomiast na ostatnim miejscu podium znalazł się rzeczownik pandemia.
Wśród wyróżnionych wyrazów przez kapitułę znalazły się również słowa: kwarantanna, LGBT, lockdown, medyk, miękiszon, szczepionka, zdalny (zdalne nauczanie, praca).
Wybór Słowa Roku przez internautów okazał się być taki sam, jak i kapituły konkursu. Pierwsze miejsce w głosowaniu zajął rzeczownik koronawirus, drugie rzeczownik kobieta. Ostatnie miejsce zajęło słowo spoza listy proponowanej przez organizatorów – apostazja.
Wysokie noty zanotowały również następujące słowa: lockdown, Covid-19, pandemia, aborcja, strajk, kwarantanna, zdalny.
Słowo Dekady
Z okazji 10.edycji konkursu odbyło się także głosowanie internetowe na Słowo Dekady.
Spośród oddanych 3446 głosów najwięcej otrzymało wyrażenie pięćset plus. Na drugim miejscu znalazł się skrót LGBT. Trzecie miejsce należało do wyrazu konstytucja.
Dane z monitoringu mediów
Postanowiliśmy sprawdzić, jak wyniki plebiscytu przekładają się na dane z naszego monitoringu mediów.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy zdecydowanie największą liczbę wzmianek spośród wygranych pojęć w plebiscycie zanotował wyraz koronawirus. Pojawił się on w aż 22 089 950 publikacji. Drugie miejsce zajął rzeczownik kobieta – 15 552 074 wzmianek, trzecie słowo kobiety 13 691 637.
Śledząc dane miesiąc po miesiącu można zauważyć, że wzrost pojawiania się konkretnych słów pokrywał się z sytuacją, jaka panowała w Polsce i na świecie.
Tak było w przypadku słowa koronawirus. Największy wzrost można było zaobserwować w marcu, kiedy to w Polsce pojawił się pierwszy przypadek COVID-19. Podobnie było w przypadku słowa pandemia.
Słowa odnoszące się do kobiet pojawiały się najczęściej w czasie, kiedy toczyła się dyskusja na temat zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej oraz orzeczenia TK w tej sprawie (przełom marca-kwietnia; październik).
Wyraz apostazja zanotował największy wzrost pod koniec roku, co również było odpowiedzią na ówczesną sytuację w kraju oraz kryzys w kościele katolickim, który staje się coraz częstszym tematem badań.
Niewątpliwie dane z naszego panelu pokrywają się z wynikami plebiscytu. Mamy nadzieję, że za rok będzie podobnie, tylko zwycięży bardziej optymistyczne słowo.
W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.
Na czele najnowszego rankingu Najbardziej opiniotwórcze media znajduje się stacja TVN24. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w styczniu 2024 roku redakcja była cytowana przez inne media blisko 5,5 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje Gazeta Wyborcza z liczbą ponad 4,1 tys. powołań, a podium zamyka Onet, do którego inni dziennikarze odnosili się przeszło 3,8...
W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...
23 stycznia poprowadziliśmy w Kielcach szkolenie z cyklu On The Marketing Tour 2 – marketingowych podróży po Polsce. Szóstka ekspertów z Newspoint, Instytutu Monitorowania Mediów i More Bananas pokazała trendy marketingowe, biznesowe doświadczenia, case study, wskazówki i praktyczne inspiracje z monitoringu mediów, analizy danych z mediów, badania wizerunku marki, SEO i content marketingu.
4 stycznia br. firmy Newspoint i Instytut Monitorowania Mediów podpisały umowę, w wyniku której 100% udziałów Newspoint zostało kupione przez IMM. Dzięki wymianie doświadczeń między firmami będziemy mogli lepiej rozwijać ofertę, a tym samym skuteczniej spełniać oczekiwania naszych klientów. W obecnych czasach znaczenie ma też rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji. Jesteśmy przekonani, że łącząc...