Platformy social media

Polskie social media w pigułce

Liczba mieszkańców Polski delikatnie przekracza 38 milionów. Z internetu korzysta już u nas ponad 30 milionów użytkowników, co oznacza zaangażowanie na poziomie niemal 79%. W odniesieniu do realiów światowych (57%) to wysoki wynik, ale porównując go do danych z Europy Zachodniej (94%) czy Europy Północnej (95%) mamy jeszcze dużo do nadgonienia. Nie będzie jednak łatwo osiągnąć wyżej wymienionego poziomu, gdyż tempo wzrostu maleje. W ubiegłym roku obserwowaliśmy przyrost rzędu tylko 1,1% w porównaniu do 7% wzrostu z poprzedniego roku.

Wczytując się w statystyki demograficzne widać, że kobiety stanowią 51,7% społeczeństwa, a średnia wieku internauty to 41,8 lat. 18 milionów korzysta aktywnie z social media (wzrost prawie 6% rok do roku). Średnio cyfrowy Polak/Polka korzystali z internetu za pomocą różnych urządzeń ponad 6 godzin dziennie z czego 1h 45 minut przeznaczyli na social media (Raport Hootsuite, We are social).

Liczba użytkowników w Polsce
Liczba użytkowników w Polsce

Po co nam Internet?

Według corocznego raportu GUS, internet najczęściej wykorzystujemy do researchu informacji o produktach i usługach za pomocą wyszukiwarek internetowych (prawie ⅔ Polaków). Bardzo często korzystamy też z poczty e-mail (60,7%) i platform społecznościowych (prawie 50%). Liczba korzystających z social media rośnie z roku na rok. Jeszcze mocniejsze dane uzyskali przedstawiciele Semper Iratus podczas ankietowania 1000 respondentów. W Raporcie “Świadomość użytkowników Internetu na temat mechanizmów marketingu internetowego” z końca 2019 roku, korzystanie z portali społecznościowych lub/i komunikatorów zadeklarowało 78% badanych. Pozostałe najpopularniejsze czynności dla których korzystamy z Internetu to czytanie informacji (71,8%), korzystanie z poczty e-mail (69,3%), korzystanie z bankowości elektronicznej (68,2%), oglądanie filmów (37,4%), kupowanie towarów i usług (23,2%), gry online (21,8%) i szkolenia online (20,7%).

Wykorzystanie internetu w sprawach prywatnych
Wykorzystanie internetu w sprawach prywatnych

Moc social media

Wg badania McKinsey „Cyfrowi Polacy – Przyspieszenie e-rewolucji” najczęściej używanym źródłem informacji dla Polaków w wieku 15-64 lata są dziś właśnie media społecznościowe. Wyprzedziły one wszystkie tradycyjne źródła – radio, prasę i telewizję. Warto jednak zauważyć, że jeśli chodzi o wagę informacji to najważniejszym źródłem są dla nas radio (75%), portale internetowe (68%) i serwisy newsowe (67%). Social media osiągnęły wynik 65%. To i tak dużo. Ponad 18 milionów Polaków (47%) ma konta na platformach społecznościowych. Co prawda daleko nam jeszcze do wyników USA czy Wschodniej Azji i ich poziomu 70%, ale od Europy Zachodniej (53%) czy Południowej (58%) odstajemy już niewiele. Najwięcej użytkowników zgromadziły YouTube i Facebook, wyprzedzając ponad dwukrotnie Instagram. Przeciętny użytkownik internetu w naszym kraju posiada już 7,3 konta na portalach społecznościowych. 17% użytkowników Internetu korzysta z social media do celów służbowych.

Każda z platform ma swoich fanów, zasady i dedykowane grupy docelowe. Jeśli chcesz prowadzić komunikację w social media musisz wiedzieć do kogo piszesz i z których platform skorzystać. Najlepiej obrazuje to poniższa tabela:

Platforma Charakterystyka Typowy użytkownik
Facebook Największa platforma do działań B2B i B2C.
Treści każdego rodzaju.
Doskonały do budowy wizerunku marki.
Wspieranie sprzedaży.
Kanał obsługi klienta.
Spadające zasięgi organiczne.
Duże możliwości reklamowe i targetowania.
Booty i możliwości automatyzacji działań.
Działania employer brandingowe, możliwość zamieszczania ofert pracy.
Umożliwia dzielenie się wiedzą i dystrybucji edukacyjnych materiałów.
Miejsce do dystrybucji krótkich wersji notek prasowych.
25-34 lat 28%
18-24 lat 21%
35-44 lat 21%
45-54 lat 11%

53% kobiet
YouTube Druga wyszukiwarka po Google.
Treści wideo.
Bardzo długi czas życia treści.
Budowanie świadomości, jak to działa, pokazanie możliwości i funkcjonalności produktów.
Nakręcenie dobrej jakości wideo jest czaso- i kosztochłonne.
Rozbudowane możliwości reklamowe.
25-34 lat 21%
35-44 lat 21%
55+ lat 18%
15-24 lat 17%
45-54 lat 14%
do 14 lat 10%
Instagram Głównie B2C
Zdjęcia, filmiki, InstaStories, relacje.
Odbierany przez mobile.
Napędzany przez hashtagi.
Idealne środowisko UGC.
Doskonały do promocji produktów.
Filtry AR.
Baza influencerów.
18-24 lat 36%
25-34 lat 30%
13-17 lat 15%
35-44 lat 13%
LinkedIn B2B.
Platforma profesjonalistów i poszukujących pracy.
Działania z zakresu employer branding, social selling, personal branding.
Idealny dla headhunterów i agencji HR.
Dość oficjalny styl – budowa wizerunku eksperta.
Rozbudowane możliwości reklamy i targetowania.
Wskazane użycie hashtagów.
25-34 lat 60%
18-24 lat 24%
35-54 lat 17%
Twitter Platforma newsowa.
Krótkie i zwięzłe formy.
Krótki czas życia treści.
Nie dla każdej branży: sport, polityka, kultura.
Starsza grupa docelowa.
Do wykorzystania jako centrum prasowe.
Baza dziennikarzy.
Duża rola hashtagów.
Zastosowanie informacyjne, edukacyjne i obsługa klienta.
55+ lat 22%
25-34 lat 21%
35-44 lat 19%
45-54 lat 17%
15-24 lat 15%
do 14 lat 7%
Snapchat Bardzo młoda grupa użytkowników.
Treści żyją 24h.
Tylko obraz i wideo w wersji na mobile.
Rozbudowany komunikator.
Filtry AR.
Budowanie wizerunku marki.
Komunikacja z fanami.
Rozbudowany panel reklamowy.
18-24 lat 62%
13-17 lat 23%
25-34 lat 11%
TikTok Najmłodsza grupa użytkowników.
Wideo, muzyka i użycie na mobile.
Króluje hashtag i challenge.
Na razie małe możliwości reklamowe (targetowanie).
Dla wybranych marek.
Duże możliwości montażu wideo.
Budowa wizerunku.
Relacje z wydarzeń.
Najmniej zbadana jeszcze platforma w Polsce:
95% dziewczyn,
13-15 lat 65%
poniżej 13 lat 18%
16-18 lat 15%

Które platformy social media lubimy najbardziej?

Liczba użytkowników social media przyrasta bardzo dynamicznie. Wzrost w 2019 roku wyniósł niemal 6% (a rok wcześniej 13%). Polacy do publikacji treści i pozyskiwania informacji najchętniej wykorzystują: YouTube (89%), Facebook (85%), Instagram (43%), Twitter (28%), Snapchat (24%), LinkedIn (20%), Pinterest (17%). A za rogiem już czeka kolejny tygrys – TikTok, który w 2020 może mocno namieszać w rankingach.

Facebook przeżył chwilowe tąpnięcie, do którego doprowadziły afera Cambridge Analytica, udostępnienie danych o użytkownikach na preferencyjnych warunkach, luki w mechanizmie testowania ustawień prywatności, czy dostęp do szerszego zestawu zdjęć niż zazwyczaj. Na fali tych wydarzeń w USA z grona użytkowników serwisu odeszło 20-25% najmłodszych użytkowników. W Polsce wykasowanie kont nie odbyło się aż na taką skalę. Mimo zawirowań platforma ta nadal odnotowuje przyrosty wśród przedstawicieli pokolenia X. A co istotne, w Polsce Facebook jest najpopularniejszym medium, w którym śledzi się profile marek i firm. Żadna inna platforma nie uzyskuje takich wyników i nie gwarantuje takich zasięgów. 

Statystyki pokazują, że użytkownik Facebooka średnio lajkuje 10 postów miesięcznie, pozostawia 3 komentarze i klika w 11 kreacji reklamowych. Udostępnia już dużo rzadziej, bo tylko 1 post, najczęściej w środy i czwartki z maksimum wieczornym o godzinie 18, dodatkowo kobiety są 2 razy bardziej aktywne niż mężczyźni.

Serwis z olbrzymią możliwością prowadzenia działań reklamowych. Duży potencjał dla PR-owca mają zamknięte grupy skupione wokół danej tematyki, branży czy regionu służące poradami i opiniami.  

YouTube można nazwać drugą polską wyszukiwarką po Google. Dodajemy, oglądamy i udostępniamy coraz więcej filmów. Co istotne, treści multimedialne na YT zdobywają odbiorców miesiącami, a nie jak w innych mediach godzinami czy minutami (ponadczasowość). Dla wielu użytkowników YouTube jest świetną alternatywą dla telewizji, jak i coraz popularniejszych serwisów VOD. Widzą to reklamodawcy, którzy wydają na YouTube już ponad 20% budżetów reklamowych przeznaczanych na online. Świetnie się tam sprawdzają materiały edukacyjne, filmy ‘jak to działa’, poradniki i tutoriale narzędziowe. Dodając wideo musisz pamiętać o jego właściwym opisaniu, otagowaniu, nadaniu chwytliwego tytułu i dodaniu transkrypcji. Tylko tak zwiększysz szansę na jego lepszą ekspozycję.

YouTube też miał swoje potknięcia – związane głównie z tzw. brand safety. Firmy, których reklamy pojawiały się przy treściach związanych z przemocą i innych niebezpiecznych lub niekorzystnych dla marki, zaczęły wycofywać się z YT (m.in. Procter & Gamble i Unilever). Całe szczęście szybko podjęte działania platformy złagodziły problem.

Instagram to platforma numer 3 w Polsce. Każdego roku zyskuje około 6% nowych użytkowników (bez wątpienia jedną z przyczyn jego rozwoju są potknięcia Facebooka opisane powyżej). Szczególnie użytkowana przez młodsze pokolenia. Cenna dla marek z segmentu tzw. fotogenicznych, czyli beauty, fashion, auto-moto, wyposażenie wnętrz, sport, architektura ogrodowa… Umożliwia dzielenie się z innym użytkownikami zdjęciami, obrazkami, kolażami i krótkimi filmami. Obsługiwana przede wszystkim w wersji mobilnej. Korzystając pamiętaj o tagowaniu zdjęć  (hashtagi), co umożliwi szybsze dotarcie innym użytkownikom do materiałów, na interesujące ich tematy.

Twitter w Polsce wydaje się jeszcze czekać na swój szczyt popularności. Korzystają z niego głównie politycy, aktorzy, sportowcy i dziennikarze. Posiada potencjał marketingowy i PR-owy, ale nie wszyscy go jeszcze w pełni wykorzystują. Jest najcenniejszą platformą do nawiązywania relacji z dziennikarzami. Bardzo zwięzła i krótka forma wypowiedzi (możliwość wstawiania tekstów do 280 znaków oraz linku, zdjęcia czy filmu) zachęca do komentarzy i dyskusji. Dzięki temu dyskusje wyglądają na bardzo klarowne. Idealna do wymiany poglądów na temat bieżących wydarzeń.

LinkedIn – platforma dla profesjonalistów, osób poszukujących wiedzy biznesowej, ofert pracy czy specjalistycznych rozwiązań. Bardzo cenna dla branży PR i osób zajmujących się budową wizerunku marki i prowadzeniem komunikacji. Publikując treści pamiętaj o dobrym stylu i poprawnej formie. Nie powielaj jednak komunikatów z innych platform. Tu materiał musi być bardziej oficjalny i biznesowy.

Blogi – dodajemy treści blogowe coraz rzadziej. Najczęściej przygotowujemy wpisy w weekendy i blogujemy na samym początku tygodnia. Wpisów blogowych jest w sieci coraz mniej. Czyżby platformy social media przejmowały blogerów? Na pewno nadal cenny kanał dla działań contentowych i pozycjonerskich.

Dlaczego korzystamy z social mediów

Jakie są powody korzystania z mediów społecznościowych i czemu zdobyły one w dość krótkim czasie taką popularność i zaufanie wśród osób prywatnych? W jakim celu wykorzystujemy social media w marketingu & PR:

  • aby być na bieżąco z tym, co robi nasza konkurencja, partnerzy, inwestorzy;
  • aby pokazywać, co dzieje się w naszej firmie i jej otoczeniu;
  • aby dowiedzieć się, co dzieje się w kraju i na świecie;
  • jako miejsce inspiracji;
  • aby być w sieci powiązań z innymi użytkownikami i pracownikami;
  • social selling i pozyskiwanie leadów marketingowych i sprzedażowych;
  • nawiązywanie kontaktów z dziennikarzami;
  • ponieważ wielu przyjaciół już tam jest;
  • aby dzielić się zdjęciami i wideo z innymi;
  • aby dzielić się swoimi opiniami i komentarzami;
  • aby polecać nasze rozwiązania;
  • aby przeszukiwać produkty oraz poznawać opinie przed zakupem;
  • aby poznawać nowe osoby z branży.

Skoro social media przyciągnęły tylu użytkowników to stały się ciekawym targetem dla marek. I to takim, który można idealnie segmentować i dzięki temu docierać do wybranych grup użytkowników. Jakie są zalety marketingu w social media? Co PR-owiec może zyskać na obecności w kanałach social media:

  • wzrost ekspozycji marki;
  • wzrost ruchu serwisu www;
  • zainteresowanie dziennikarzy;
  • lepsze dotarcie z informacjami prasowymi;
  • rozbudowę bazy partnerów;
  • pozyskiwanie leadów;
  • przyrost lojalnych fanów;
  • kreowanie wizerunku lidera rynku;
  • wzrost pozycji rynkowej;
  • edukację rynku;
  • pozyskanie nowych partnerstw i inwestorów.

Komunikacja w social media

Jaka powinna być zatem komunikacja w social media, aby zainteresować odbiorcę i sprawić by chętnie do nas wracał i polecał nasze treści i rozwiązania innym:

  • natywna – dobrze dopasowana, odpowiedni format i wyczucie;
  • dopasowana do odbiorcy – poznaj dobrze swoją grupę docelową i pisz językiem najbardziej dla niej zrozumiałym;
  • odpowiadająca na potrzeby odbiorcy – nie sprzedawaj – pokazuj korzyści;
  • dobrej jakości – miernej jakości content nie zdobędzie wysokiego zaangażowania, nie przyczyni się do udostępnień, algorytmy są bezwzględne – zaczniesz tracić zasięgi;
  • responsywna – pamiętaj, że coraz więcej użytkowników korzysta z social media przy użyciu urządzeń mobilnych – sprawdź jak wyglądają twoje posty na smartfonie, przygotuj wersje pionowe obrazków;
  • spójna – kolory i komunikaty muszą być zbieżny z tymi z serwisu www, mailingu czy reklam displayowych, nie rób choinki z komunikacji;
  • emocjonalna – social media to nie miejsce na wstawianie krótkich wersji komunikatów prasowych – graj na emocjach i buduj długofalowe relacje;
  • przemyślana – bardzo ważna jest strategia, planowanie, kalendarz publikacji; losowe akcje doprowadzą do momentu w którym powiesz, że komunikacja w social media nie działa;
  • edukująca – buduj pozycję eksperta w swojej dziedzinie, edukuj, przygotuj schematy i prezentacje dobrze objaśniające skomplikowane procesy;
  • reakcyjna – nie pozostawiaj pytań i komentarzy bez odpowiedzi, liczy się czas i szybkie budowanie relacji;
  • transparentna – nie usuwaj negatywnych komentarzy – to najgorsze, co możesz zrobić; wyjaśnij problem, przeproś, zaproponuj ciekawe rozwiązanie, niech wszyscy widzą, że próbujesz pomóc. 

Więcej porad znajdziesz w Kodeksie Dobrych Praktyk dla marki.

Reputacja online

Social media to miejsce wyszukiwania różnych informacji, ale także czerpania inspiracji, prowadzenia skutecznej komunikacji, nawiązywania interakcji i podejmowania decyzji zakupowych. Taka perspektywa wymaga, aby firmy poprzez zwiększanie obecności w mediach społecznościowych i prezentowanie unikalnych treści budowały świadomość marki dla swojego odbiorcy. A co najważniejsze, zachęcały go do podzielenia się tym dobrej jakości contentem w gronie jego znajomych. Polecenia i opinie stanowią zdwojoną moc nowych mediów. Dobra reputacja online to najważniejszy czynnik prowadzący do wzrostu zaufania do marki!

Czynniki wzrostu zaufania do marki
Czynniki wzrostu zaufania do marki


Według raportu Deloitte w ciągu każdej minuty ponad 4 miliony osób na świecie lajkuje treści na Facebooku, ponad 1,5 miliona na Instagramie, a 350 tysięcy wysyła tweety. Oznacza to dla marek, że coraz częściej, ktoś będzie chciał się z nimi skontaktować przez ten kanał komunikacji. Jeśli szybko nie zareagują, nie będą aktywne i nie przygotują odpowiedniej komunikacji, to niestety stracą swoją szansę. W efekcie użytkownik podejmie dialog z inną marką. Nie można do tego dopuścić! A aby wyłapywać wszystkie wzmianki o naszej marce warto korzystać z narzędzi monitorujących media, typu Newspoint.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *