Jak jeszcze bardziej angażować swoich fanów w social mediach?

12 lutego 2019, Robert Sadowski

Promocja w mediach społecznościowych to fantastyczny sposób na rozwój marketingowy biznesu. Jest bezpłatny, możesz tworzyć swoje posty kiedy tylko chcesz i jak często chcesz, a zasięg odbiorców jest teoretycznie nieograniczony. Każdy ekspert zajmujący się sprzedażą online powie, że nie ma sensu marnować czasu i energii na wysyłanie treści, jeśli nie masz publiki, a przecież social media oferują jej ogromne liczby. Oczywiście trzeba na nią ciężko zapracować. Nie od razu dotrzesz to setek tysięcy odbiorców. No chyba, że wejdziesz w rozwiązania płatne.

Liczba użytkowników internetu w Polsce przekroczyła już 28 milionów osób. Według raportu We Are Social i Hootsuite w roku 2018 4,021 miliarda ludzi na całym świecie miało dostęp do internetu. To ponad połowa światowej populacji. Aktywni użytkownicy mediów społecznościowych osiągnęli wartość liczbową 3,196 miliarda. Z roku na rok suma ta stale rośnie. O 13% zwiększyła się w porównaniu do poprzedniego roku.

Co to oznacza dla Ciebie, jako przedsiębiorcy, blogera, artysty lub twórcy? Więcej zasięgu. Te ponad 3 miliardy osób jest bardziej dostępnych niż kiedykolwiek; gotowych na rozmowę, zabawę, informację i networking, gdzie tylko chcą i kiedy mają na to ochotę.

Źródło: iab.org.pl

Wzrost liczby obserwujących powinien zawsze znajdować się na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o zarządzanie kontami w mediach społecznościowych. Czemu? Ponieważ dużo followersów prowadzi do zwiększenia rozpoznawalności marki, poprawy lojalności klientów, zwiększenia możliwości konwersji i oczywiście do osiągnięcia wyższych jej współczynników. Oczywiście wszystko w ramach twoich person i grup docelowych a nie w ramach zakupu na ślepo tysięcy fanów w paczkach na serwisach aukcyjnych.

Z drugiej strony, zły nadzór nad kontami w kanałach social media przyczynia się do kurczenia liczby zwolenników. Pozostawi nas daleko w tyle za konkurencją, co może spowodować utratę zdobytych przewag marketingowych.

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz pracę z mediami społecznościowymi, czy już uważasz się za profesjonalistę w tej materii, poniżej znajdziesz kilka świetnych sposobów, które zwiększą liczbę twoich obserwujących.

Poznaj swoich odbiorców

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to identyfikacja przyszłych klientów. Profilowanie konsumentów zapewnia dogłębną wiedzę, której potrzebujesz, aby przyciągnąć dużą liczbę osób. Niektóre z ważniejszych czynników do rozważenia to:

  • Dane demograficzne: jaki jest wiek, płeć i poziom dochodów pożądanych osób?
  • Profil psychologiczny: jaki jest ich typ osobowości?
  • Zachowania: jakie są ich upodobania, hobby a czego nie lubią?
  • Jeśli działasz w B2B zastanów się: jaki to rodzaj firm? Ile osób pracuje dla nich i jakie są ich przychody i zasięg geograficzny?
  • Wyszukaj swoich klientów. W celu przyciągnięcia idealnych followersów, najpierw musisz ich znaleźć: Czy częściej używają Facebooka niż Twittera? Czego szukają w internecie? Gdzie lubią jeździć, gdy nie ma ich online? Wykorzystaj do tego monitoring mediów (np. Newspoint).
  • Jedną z najważniejszych rzeczy jest zrozumienie zachowania klientów podczas zakupów: Czy robią zakupy impulsywne? Czy szukają porad i konsultacji? Na jakiej podstawie budują opinie o produktach / usługach? Czy dużo kupują online? Czy są bardziej skłonni do zakupu, jeśli istnieje oferta specjalna lub promocja?
  • Porozmawiaj z obecnymi klientami: w jaki sposób dotarli do twojej firmy? Co ich zmotywowało do wyboru takich produktów/usług? Dlaczego pozostają lojalni wobec Ciebie?
  • Warto również poświęcić trochę czasu na analizę działań konkurencji w mediach społecznościowych: Kto je śledzi? Jakie treści udostępniają? Które z tych postów mają wysoki poziom zaangażowania, a które nie (liczba odsłon, polubień i komentarzy) ? Które wartości są lubiane, a które mają negatywne opinie?

Profilowanie twoich klientów naprawdę może ci pomóc, ponieważ gdy dobrze zrozumiesz kim oni są i czego pragną, będziesz mógł bez większych problemów w przyszłości przedstawiać im gotowe produkty, które na pewno ich zainteresują.

Przedstaw atrakcyjne treści

Pamiętaj, że kanały social media nie są to miejsca przyjazne dla postów z długimi treściami. Ludzie są wzrokowcami. Przyciąga nas krótka, widoczna informacja, najlepiej w towarzystwie zdjęć, filmików czy różnych grafik, nawiązujących do przedstawionej problematyki. Liczą się sekundy, aby przyciągnąć czyjąś uwagę i powstrzymać użytkowników od „przescrollowania” strony. Sprawdzonymi sposobami, aby zaciekawić innych w morzu informacji, są przede wszystkim:

  • Infografiki – wizualizuj dane, są one atrakcyjne wizualnie i niezwykle angażujące, więc nie jest zaskoczeniem, że są najbardziej udostępnianą formą treści. Są średnio trzy razy bardziej popularne w mediach społecznościowych niż zwykłe dokumenty.
  • Zawartość interaktywna – niezależnie od tego, czy jest to ruchomy obraz GIF, animacja, quiz, wideo czy gra, stworzenie takich właśnie wartości dla Twoich klientów sprawi, że zostaniesz zauważony.
  • Obrazki –  statystyki pokazują, że tweety z obrazami uzyskują 18% więcej kliknięć, 89% więcej polubień i 150% więcej retweetów. Zdjęcia na Facebooku otrzymują 53% więcej polubień niż średnia i przyciągają o 104% więcej komentarzy. Obrazy zdobywają 2,3 razy większe zaangażowanie na Facebooku niż posty tekstowe, wynika z badań BuzzSumo.
  • Posty obrazkowe – odnoś się do treści bloga i przytocz tę treść w polu tekstowym, aby rozszerzyć swój zasięg poza zwykłe udostępnianie tekstu.
  • Oryginalne “call to action” – stwórz obrazki czy buttony wzywające do działania, które wywołają największą reakcję. Jeśli chcesz rozszerzyć zasięg swoich “call to action” to zaprezentuj swoje produkty w sposób najbardziej adekwatny dla danej platformy. Instagrammerzy szukają czegoś pomysłowego. Użytkownicy Facebooka szukają czegoś, o czym można coś powiedzieć i się samemu przekonać. Fani Tweetera szukają czegoś newsowego, wartego opublikowania.

Infografika Newspoint

Ale uważaj: nie wszystkie platformy społecznościowe mają te same najlepsze praktyki, jeśli chodzi o skuteczne efekty wizualne. Testuj, co w twojej branży działa i angażuje najskuteczniej na każdej z platform. Obrazki, które dobrze sobie radzą na Pintereście i Instagramie, różnią się od tych, które dobrze radzą sobie na Facebooku. Według badań Curalate udane posty na Instagramie cechują się: jasnością, dużą ilością białej przestrzeni lub tła, kolorami w kierunku niebieskiego końca spektrum, pojedynczym dominującym kolorem, niskim nasyceniem, stosunkowo szarą, wyblakłą lub pastelową barwą, dużą ilością tekstury.

Obrazki w social mediach powinny łatwo dać się zużywać, szybko przekazując emocjonalną i prostą wiadomość. Oto, co badania mówią nam o tym, jakie rodzaje zdjęć najlepiej udostępniać:

  • selekcjonuj i wykorzystuj tylko najlepsze obrazki – nie bierz tych pierwszych z brzegu czy tych oklepanych zdjęć stockowych.
  • pokazuj części ciała: twarz, rękę, palec. Badania Convince & Convert pokazują, że wizerunki marek są najbardziej angażujące, gdy pokazują część osoby, zazwyczaj rękę, która wchodzi w interakcję z obiektem. Konsumenci są w stanie lepiej wyobrazić sobie interakcję z produktem, gdy zobaczą część kogoś, kto z nim fizycznie wchodzi w kontakt. Z badań Georgia Tech wynika, że twarze na Instagramie zdobywają więcej „polubień” niż obrazki bez twarzy.
  • idź w jasne, klarowne, soczyste, żywe i oryginalne zdjęcia. Badania zaprezentowane podczas Międzynarodowej Konferencji na temat Zarządzania Informacją w 2018 r. wykazały, że obrazy bardzo lubiane na Facebooku mają zazwyczaj cztery cechy: jasność, przejrzystość, żywiołowość i pomysłowość. Z technicznego punktu widzenia posty wizerunkowe marki powinny być dobrze oświetlone i łatwe do interpretacji. Powinny też zawierać coś zabawnego i kreatywnego. Obrazy produktów z magazynu niekoniecznie osiągną swój cel.

Bądź aktywny i spójny w odpowiadaniu na komentarze i wiadomości

Bardzo ważnym elementem osiągnięcia sukcesu w kategorii „social media engagement” jest budowanie długoterminowych, znaczących relacji z odbiorcami. Wirtualizacja postów nie jest już głównym wyznacznikiem zatrzymywania publiczności. Ludzie pragną responsywnej rozmowy i interakcji, które wzbudzi w nich uczucie, że inni liczą się z ich zdaniem i chętnie wysłuchają porad, bądź uwag, którymi chcą się podzielić.

„Opieka” w mediach społecznościowych jest jedną z najskuteczniejszych form nowego marketingu, co oznacza, że ​​jeśli marki nie reagują na komentarze lub wiadomości, ich prawdziwa odpowiedź brzmi: „Aż tak bardzo, nie liczymy się z twoim zdaniem”. Takie podejście, może wywołać negatywne podejście do danej firmy, co będzie skutkowało utratą klientów i krytycznymi ocenami w całej cyberprzestrzeni.  

Jakie jest rozwiązanie? Angażuj się w rozmowy ze swoją publiką. Wysłuchaj ich. Szybko i konsekwentnie odpowiadaj na jak największą liczbę komentarzy. Wykorzystuj monitoring social mediów do powiadomień o dyskusjach o twoich produktach czy marce. Nigdy nie używaj tych samych odpowiedzi z jakiegoś schematu czy instrukcji kryzysowej. Nie wyglądają one pochlebnie, gdy są umieszczane jedna po drugiej w publicznych komentarzach. Bardzo łatwo można zauważyć takie właśnie postępowania wobec użytkowników, a to nie rokuje dobrze na przyszłość pod względem obsługi klientów. Zawsze podchodź do każdej wymiany indywidualnie.

Bądź autentyczny

Ludzie będą oceniać twoją markę w oparciu o sposób, w jaki angażujesz ich w mediach społecznościowych, więc zawsze bądź autentyczny.  Jest to szczególnie ważne, ponieważ 80% użytkowników w social media decyduje się podążać za markami, których treści wydają się być rzetelne i prawdziwe.

W rzeczywistości ludzie często przestają obserwować profile, które nie mają osobowości lub używają slangu i żargonu, niepasującego do dźwięku danej marki. Podejmowanie tematów politycznych również nie sprzyja zdobywaniu nowych klientów.

Spróbuj też raz na jakiś czas odpowiadać na komentarze i wiadomości za pomocą zabawnych, ale kulturalnych GIF-ów lub memów (oczywiście jeśli sytuacja na to pozwala). To naprawdę prosty sposób na pokazanie użytkownikom, że jesteście bardzo podobni do siebie, a to spowoduje, że będą częściej odwiedzać twoje profile w mediach społecznościowych, co przyczyni się do zwiększenia zasięgu marki.

Zachęcaj do odpowiadania

Poproś obserwatorów o opinię na temat twojego produktu lub usługi i odpowiedz na każdy z ich komentarzy (zwłaszcza na te negatywne). Podejmij rozmowę na temat popularnego tematu i zadaj im pytania, na które chcieliby uzyskać odpowiedź, w kolejnym wpisie na blogu lub w popularnych ostatnimi czasy webinariach.

Zapytaj ich;  jak radzą sobie z określonymi wyzwaniami? Jakie są najlepsze doświadczenia związane z konkretnym produktem lub platformą? Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym łatwiej będzie można zadać kolejne pytania i stworzyć wartościowe treści, które wpłyną na wzrost wejść na twoją stronę i profil. Zaangażowanie musi wykraczać poza zdobywanie lajków w celu nawiązywania prawdziwych, rzetelnych relacji z konsumentami.

Oznaczaj inne osoby i strony

Dodawaj do swoich postów konkretne strony, użytkowników i lokalizacje. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że zobaczą cię inni ludzie. Spowoduje to wzrost zasięgów i umożliwi zdobycie nowych obserwujących. Może to owocować w przyszłości tym, że zgłoszą się do ciebie reklamodawcy, aby wypromować swój produkt lub usługę, bądź nawiązać jakąś szerszą, wartościową współpracę.

Zaangażowanie w media społecznościowe to świetna, długoterminowa inwestycja

Fundamentem serwisów społecznościowych jest budowanie relacji, więc postępuj zgodnie z tymi samymi zasadami, które występują w każdym innym związku społecznym – bądź dobrym i konsekwentnym słuchaczem. Pamiętaj również, że nie chodzi tylko o ciebie i twoje potrzeby. Ludzie muszą ci zaufać. W zamian zrozumiesz podejście twoich klientów, a to pomoże ci tworzyć coraz to lepsze produkty i usługi, co jest elementem kluczowym przyszłości twojej marki.

Dobre relacje wymagają czasu, więc nie zniechęcaj się i nie poddawaj. Nie wszystko dostaniesz od razu podane na tacy. Nie przejmuj się tym, że wskaźniki twojego zaangażowania nie wybiją się w ciągu jednej nocy czy jednego miesiąca. Natomiast, jeśli mierniki ruszą w górę, dowiedz się, na co dokładnie zareagowali twoi odbiorcy i zapamiętaj, w których momentach to się wydarzyło. Co najważniejsze, media społecznościowe to ciągle zmieniające się środowisko, więc bądź na bieżąco i w pełni gotowości na dostosowanie nowej strategii marketingowej w każdym momencie i w każdym miejscu.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



21 marca 2024, Robert Sadowski

Rozwój grupy kapitałowej IMM

W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.

29 lutego 2024, Robert Sadowski

TVN24, Gazeta Wyborcza i Onet na podium rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce

Na czele najnowszego rankingu Najbardziej opiniotwórcze media znajduje się stacja TVN24. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w styczniu 2024 roku redakcja była cytowana przez inne media blisko 5,5 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje Gazeta Wyborcza z liczbą ponad 4,1 tys. powołań, a podium zamyka Onet, do którego inni dziennikarze odnosili się przeszło 3,8...

31 stycznia 2024, Robert Sadowski

Rzeczpospolita najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...

25 stycznia 2024, Robert Sadowski

On The Marketing Tour 2 – relacja z Kielc

23 stycznia poprowadziliśmy w Kielcach szkolenie z cyklu On The Marketing Tour 2 – marketingowych podróży po Polsce. Szóstka ekspertów z Newspoint, Instytutu Monitorowania Mediów i More Bananas pokazała trendy marketingowe, biznesowe doświadczenia, case study, wskazówki i praktyczne inspiracje z monitoringu mediów, analizy danych z mediów, badania wizerunku marki, SEO i content marketingu.

9 stycznia 2024, Robert Sadowski

IMM kupuje Newspoint

4 stycznia br. firmy Newspoint i Instytut Monitorowania Mediów podpisały umowę, w wyniku której 100% udziałów Newspoint zostało kupione przez IMM. Dzięki wymianie doświadczeń między firmami będziemy mogli lepiej rozwijać ofertę, a tym samym skuteczniej spełniać oczekiwania naszych klientów. W obecnych czasach znaczenie ma też rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji. Jesteśmy przekonani, że łącząc...