20 pomysłów na nowy content z danych pochodzących z monitoringu mediów

Monitoring mediów pozwala na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej na płaszczyźnie wielu obszarów biznesu. Od PR, HR, obsługi klienta, rozwoju produktu rozpoczynając a na marketingu, reklamie i sprzedaży kończąc. Internet jest w dużej części otwarty i publiczny. Jeśli ktoś wypowiada się o marce (czy to pozytywnie czy negatywnie) to warto szybko zareagować i uczestniczyć w takiej dyskusji. Nieobecni racji nie mają. Czasami przez nie zażegnanie kryzysu medialnego, a czasami przez stratę dopytującego o szczegóły użytkownika, który mógłby zostać klientem a nawet ambasadorem naszej marki.

Co ciekawe przy okazji monitorowania treści i komunikacji internautów można jeszcze bardziej skorzystać. Jak? Warto zamienić wspominane słowa kluczowe, marki, komentarze, wątki dyskusji i inne dane w nowe zasoby treści. Wykorzystaj monitoring mediów to tworzenia nowego contentu. Kluczem do sukcesu jest uwzględnienie treści związanych z monitorowaniem w strategii planowania treści.

Najefektywniejsze taktyki digital marketingu

Content marketing należy do priorytetów marketerów na mijający, jak i przyszły 2019 rok w niemal wszystkich badaniach i ankietach. Większość z nas sprawdza i porównuje produkty i usługi online przed dokonaniem zakupu. Ludzie chcą dobrych treści, które pomogą im podjąć właściwe decyzje, ale nie lubią, gdy ktoś nachalnie sprzedaje. Ogarnia nas ślepota banerowa/reklamowa – konsumenci wolą poznawać firmy za pomocą ciekawych artykułów zamiast reklam. Polska należy do światowych liderów w blokowaniu reklam przez stosowanie adblocków.

A to skuteczne treści pomagają budować relacje z klientami. Generują ruch na serwisie www i kontach w mediach społecznościowych, zwiększają skuteczność na stronach wyników wyszukiwania i zapewniają możliwość dzielenia się nimi ze znajomymi. Publikowanie nowych artykułów i aktualizowanie istniejących treści pomaga zachować dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania i sprawia, że użytkownicy częściej wracają do naszej witryny czy na walla.

Najważniejsze zalety content marketingu:

  • Poprawia reputację marki poprzez budowanie zaufania;
  • Unikalne treści wpływają na wzrost konwersji (nawet 6x);
  • Zoptymalizowana zawartość pomaga poprawić efekty i działania SEO;
  • Tworzenie angażujących treści to opłacalny sposób na pozyskanie nowych, potencjalnych klientów;
  • Treści pozwalają Twojej marce zaprezentować Twoją wiedzę, jako eksperta branży;
  • Pomaga budować relacje z użytkownikami i pozyskiwać nowe leady;
  • Pomaga odróżnić się od konkurencji;
  • Wspomaga procesy na każdym etapie lejka sprzedażowego (zwiększanie świadomości, ewaluacja, konwersja).
  • Wspiera każdą inną strategię marketingu cyfrowego (PPC, mailing, social media, influencer marketing,…).

Twórz content z monitorowanych treści

Ciekawym pomysłem na tworzenie nowego contentu jest wykorzystanie danych z monitoringu mediów. Marketer ma zazwyczaj w arsenale kilkadziesiąt form contentowych, które może tworzyć dla wzbogacenia suchych treści.

Wiele takich form może powstać na bazie ogromu danych pochodzących z narzędzi monitorujących media. Jedne niemal automatycznie a inne przy odrobinie wysiłku teamu analiz, marketingu i grafików. Zawsze zgodnie z najlepszymi praktykami SEO.

Ludzie i roboty indeksujące wyszukiwarek nie lubią suchych treści. Wpisy przeładowane czystym tekstem nie wzbudzą dużej ciekawości i nie zachęcą do dotarcia do ostatniej kropki. Trzeba je wzbogacać obrazkami, grafikami, tabelkami, schematami, wideo, podcastami czy cytatami. Tak jest w online jak i w offline.  Książki bez ilustracji dużo ciężej nam się czyta.

20 pomysłów na nowy content z monitoringu mediów

Przygotowaliśmy 20 propozycji na przygotowanie interesującego, czasami wręcz unikalnego contentu, który można przygotować na bazie danych z narzędzi monitorujących media:

1. Przyciągnij użytkownika do wartościowych treści, które już stworzyłeś.

Zbierz i zaprezentuj materiały z różnych portali i serwisów www – artykuły pracowników, wywiady, informacje prasowe i wzmianki z publikacjami o marce i firmie.

2. Tweety i posty jako referencje.


Jedną z ciekawszych i coraz bardziej popularnych metod zbierania i publikowania referencji są posty i tweety w mediach społecznościowych. Zbieranie referencji jest bardzo ważne i daje dobremu produktowi niesamowitą wartość dodaną. Ale wszyscy sobie zdajemy sprawę, jak ciężko wyprosić od działu sprzedaży czy wydobyć od samego klienta takie pochwały.

Rozwiązaniem jest monitoring mediów. Zalety wykorzystywania takich socialowych opinii to:

  • Wiarygodność i weryfikowalność (każdy może zobaczyć od razu, kto je opublikował)
  • Aktualność (najświeższe opinie pojawią się na TOPie)
  • Szybsza dystrybucja

 

Twitter to najbardziej efektywny i wydajny sposób zbierania i promowania tych opinii, ponieważ większość tweetów jest publicznych i otwartych. Ponadto można łatwo umieszczać tweety w swojej witrynie i skalować proces wyświetlania za pomocą „polubień” na Twitterze (ostatnio, ulubione, etc.).

Można poświęcić kolumnę pulpitu nawigacyjnego na alerty na komputerze, dzięki czemu od razu można nawiązać kontakt ze swoimi wpisami na Twitterze. Wiele firm umieszcza takie zweryfikowane tweety w Centrach Prasowych czy sekcja Napisali o nas.

3. Wykorzystaj pytania zadawane poprzez media społecznościowe na podstronie z pytaniami i odpowiedziami – tzw. FAQ.

Użytkownicy dużo swobodniej komentują produkty i usługi publicznie na platformach społecznościowych, forach i blogach niż wysyłają e-maile z zapytaniami do firmy i czekają na odpowiedź. Bardzo ważne jest, by monitorować takie rozmowy, aby:

  • Niezwłocznie naprawiać usterki i błędy
  • Polecać szybkie rozwiązania problemów
  • Unikać kryzysów reputacji
  • Zmienić niezadowolonych klientów w zwolenników marki
  • Upewnić się, że te pytania i wątpliwości są właściwie adresowane a rozwiązania zaproponowane we właściwych sekcjach Twojej witryny

 

Tworzenie sekcji FAQ jest procesem ciągłym. Baza wiedzy każdej witryny powinna ewoluować wraz z rynkiem, produktem i firmą. Często się jednak zdarza, że firma tworzy FAQ czy słowniczki na początku powstawania serwisu i przez lata są one opublikowane w niezmienionej formie – to błąd. Monitoring może bardzo pomóc w tworzeniu takich nowych pytań i odpowiedzi i rozwoju tej sekcji.

Ważne jest też monitorowanie wzmianek o konkurencji i konkurencyjnych (a nawet komplementarnych) produktach. Chcesz wiedzieć, jakie pytania zadają klienci konkurencji, aby zaproponować im lepszą odpowiedź (od razu i na swojej stronie www w sekcji FAQ)? Monitoruj konkurencję i branżę.

4. Podsumowania ważnych wydarzeń.


Możesz wykorzystać dane z monitoringu do podsumowania wydarzeń, targów, konferencji, kongresów, imprez sportowych, ekonomicznych, politycznych czy kulturalnych.

5. Podsumowania roczne.


Możesz przedstawić trendy pewnych zjawisk w przekroju całego roku z rozbiciem na poszczególne miesiące, tygodnie czy dni. Wyeksportowane dane pozwolą na stworzenie i dodanie linii trendu.

6. Zestawienia rok do roku.

Źródło: tygodnik AutoŚwiat

Archiwum narzędzia monitorującego pozwala na dostęp do danych sprzed kilku a nawet 10 lat. Dzięki temu marketer może przygotować zestawienia i porównania rok do roku występowania określonego zjawiska czy dyskusji na dany temat.

7. Twórz ciekawe badania, zestawienia i wykresy.


Statystyki są pomocne nie tylko w przypadku prezentowania skali pewnych zjawisk. Odwoływanie się do danych sprawia, że materiał jest bardziej merytoryczny i trudniejszy do podważenia. Dodatkowo inni autorzy często powołują się na ciekawe analizy z innych badań.

Ciekawa graficzna prezentacja wyników analiz sprawia, że materiał jest ciekawszy i łatwiejszy do zrozumienia dla odbiorców. Poza tym może mieć wpływ na jego lepsze zapamiętanie.

8. Listy i rankingi “Best of the best”, “TOP 10”, “Najpopularniejsze…”.


Jeśli dużo tworzysz i udostępniasz ciekawych materiałów, e-booków, raportów czy poradników to możesz raz na jakiś czas zrobić listę i ranking Najlepsze, Najpoczytniejsze czy Najczęściej komentowane z linkami do właściwych pdf’ów czy landing pages. Oczywiście potrzebne liczby możesz pobrać z monitoringu mediów. W ten sposób tworzysz minimalnym wysiłkiem nowy content i jeszcze zdobywasz cenne linki do swoich materiałów. Taki content bywa bardzo chętnie dystrybuowany i cytowany.

A co jeśli nie masz jeszcze dużo takich materiałów? Mają je partnerzy, agencje, stowarzyszenia czy influencerzy. Dzięki twojemu nowemu spojrzeniu na ich materiały i odnośniki też osiągniesz ciekawe zasięgi.

E-commerce’y mogą tworzyć zestawienia najlepiej sprzedających się produktów z oferty czy z danej kategorii wraz z odnośnikami do miejsca, gdzie można dokonać ich zakupu.

9. Twórz wpisy blogowe w odpowiedzi na problemy użytkowników.

Rozwijaj wątki poruszane przez użytkowników na platformach social media i twórz unikalne treści na blogu będące rozszerzeniem rozwiązania ich problemów. Wykorzystuj komentarze, elementy graficzne i statystyki.

10. Wspomnienia o partnerach w comiesięcznych wzmiankach – postach, artykułach, newsletterze, filmach i infografikach.


Ciekawą taktyką wykorzystania monitorowania marki online jest promowanie swoich promotorów. Wykorzystaj wszystkie kanały marketingowe, aby przyciągać ruch do treści promujących firmę. Pomyśl o takich korzyściach:

  • Pielęgnujesz swoje relacje z już zaangażowanymi influencerami i blogerami którzy pisali o marce, zamieniając ich w jeszcze bardziej lojalnych członków twojej społeczności
  • Możesz generować więcej placementów dla pozytywnych wzmianek o marce, a tym samym stworzyć mocniejszy cyfrowy kontekst wokół niej

Umieszczaj te wzmianki o partnerskich witrynach w swoich treściach na stronie, korzystając z regularnych podsumowań lub sekcji „polecanych”. W ten sposób:

  • Zachęcisz swoich promotorów do zaangażowania się w twoją stronę (poprzez udostępnienie zasobu treści, w którym się znajdują)
  • Zbudujesz autorytet stron wspominających o Tobie (i dzięki temu zwiększ ich widoczność w wynikach wyszukiwania Google)
  • Zachęcisz partnerów do wzmianek o swojej marce (w nadziei, że uwzględnisz ich także w swoich materiałach)
  • Poproś ich, aby podzielili się swoimi uwagami ze swoją społecznością (i tym samym powiększ swój zasięg)

 

Ten proces sprawdza się na wielu poziomach, między innymi dzięki budowaniu relacji z micro-influencerami, blogerami i start-upami. Każdemu z nich będzie zależeć na wartościowych wzmiankach i na zdobywaniu linków (a to bardzo ważne w SEO).

11. Kolekcjonuj zdjęcia fanów z maskotką marki, certyfikatem czy z konkretnym produktem.


Fani marki czy zwykli internauci często się chwalą udanym zakupem czy testowanym sprzętem z logo marki. Warto takie zdjęcia archiwizować i udostępniać w specjalnej sekcji. O lepsze referencje i wizualizacje będzie trudno.

12. Wpisy o marce prezentowane live na telebimach wydarzeń, imprez, koncertów czy meczy. Wykorzystuj hasztag eventu.


Uczestnicy wydarzeń chętnie chwalą się pobytem i wstawiają zdjęcia telebimów czy ekranów z naszą marką czy naszym hasztagiem w tle. To kolejne źródło contentu do wykorzystania.

13. Udostępniaj zdjęcia robione na specjalnie przygotowanych scenach, standach czy ramkach z logo firmy.

Źródło: Online Marketing Manager

Jeśli firma ma specjalnie przygotowany stand, rollup czy ramkę to warto zbierać zdjęcia fanów robiących sobie fotki i udostępniać je w specjalnej sekcji na Instagramie, Pintereście czy wrzucać do albumu ze zdjęciami na Facebooku.

14. Twórz chmury tagów z najpopularniejszych słów.


Chmury tagów powstają jako graficzna forma wyszukiwanych słów kluczowych i pojawiających się zbieżnych kontekstowo słów z nimi powiązanych. Wielkość i grubość słów oznacza częstość ich występowania w danej analizie. Oprócz słów można wykorzystać hasztagi. Wykorzystuj chmury na blogu, w postach czy infografikach.

15. Infografiki.


Wykorzystuj dane z monitoringu do tworzenia nowoczesnych i unikalnych infografik, czyli graficznych wizualizacji informacji i danych, zaprojektowanych tak, aby pokazać skomplikowane procesy w jasny i przystępny sposób.

16. Skany z gazet i czasopism z artykułami o naszej marce czy pracownikach.

Źródło: Gazeta Wyborcza

Podobnie, jak z artykułami naszych pracowników, które zbieramy z całego internetu, możemy postąpić z materiałami drukowanymi. Monitoring prasy pozwoli na wyszukanie takich wzmianek. Oczywiście trzeba te skany dobrze opisać za pomocą znaczników HTML alt i title oraz odpowiednio nazwać pliki, adekwatnie do prezentowanego materiału.

17. Publikuj materiały wideo i audio.

Źródło: Telewizja Republika

Wykorzystaj nagrania audio i wideo ze wzmiankami o marce. Przygotuj podcasty z materiałami wizualnymi i wywiadami z przedstawicielami firmy. Takie materiały się trudniej pozycjonują jeśli są nieodpowiednio nieopisane – dlatego warto się zastanowić, czy zamieszczamy konkretne wideo czy otagowany print screen w postaci obrazka prowadzący do konkretnego wideo.

18. Raporty branżowe.


Na bazie materiałów z monitoringu mediów można przygotować obszerne raporty opisujące większe zjawiska i ich zmiany w czasie. Dane mogą posłużyć do wysnucia konkretnych wniosków czy prognozowania trendów. Do uwiarygodnienia wyników można zaprosić expertów branżowych i partnerów i poprosić ich o komentarz czy wypowiedź obrazującą ich pogląd na dany temat.

19. Publikuj materiały z całego świata o najnowszych trendach w branży.


W wielu branżach nowinki technologiczne przychodzą z rynków Zachodniej Europy, Wielkiej Brytanii, USA, Japonii czy Dalekiego Wschodu. Warto czerpać takie pomysły i wyłapywać najciekawsze wzmianki i artykuły z zagranicznych mediów. Zapewni to monitoring z dostępem do obcojęzycznych zasobów. Taki content będzie bardzo unikalny – szczególnie gdy opiszemy dane zjawisko jako pierwsi.

20. Relacje z eventów.


Relacje z eventów okraszone materiałem wideo i zdjęciami są chętnie przeglądane i czytane, szczególnie przez nieobecnych, którzy nie mogli się pojawić na wydarzeniu. Opisy prelekcji czy wystawców można wzbogacić danymi z monitoringu pokazującymi np. godziny szczytu zainteresowania imprezą czy liczbą komentarzy, opiniami i ogólnym zainteresowaniem.

Podsumowanie

Powyższe sposoby na promocję nowych treści możemy polecić i zapewnić, że sprawdzają się w boju. Sami w Newspoint stosujemy je z sukcesami od lat. Na pewno jednak można znaleźć jeszcze inne, nieszablonowe rozwiązania, które pomogą wzbogacić przygotowywane przez markę materiały.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *