“Kobiety w IT” – premiera raportu

24 maja 2018, Marek Bysaha

Procentowy udział kobiet wśród studentów na uczelniach technicznych stale się zwiększa, coraz częściej dziewczyny decydują się na naukę programowania. 23 maja 2018 r. Fundacja Carrots, wspierająca kobiety w branży IT, zaprezentowała wyniki analizy sytuacji kobiet w branży IT w Polsce. Premiera raportu “Kobiety w IT” odbyła się w Mindspace w Warszawie.

Ponad 2 tysiące kobiet wzięło udział w badaniach ankietowych, z czego prawie tysiąc to osoby pracujące obecnie w branży IT. Pozostałe respondentki zajmują się albo innymi obszarami albo są bezrobotne. Wyniki badania uzupełnione zostały o analizę mediów – zarówno jakościową jak i ilościową. Sprawdziliśmy media pod kątem zagadnień dotyczących kobiet specjalizujących się w nowych technologiach. Całość raportu uzupełniona została komentarzami ekspertek i ekspertów.

Przetestuj Newspoint

Okazuje się, że aby pracować w branży IT, nie trzeba mieć wykształcenia kierunkowego. Co więcej, niekonieczne są studia techniczne. Największym zainteresowaniem cieszą się kursy online, networkkingi/meetupy czy szkolenia specjalistyczne. Branża IT nastawiona jest na samodoskonalenie.

Obszar nowych technologii nadal zdominowany jest przez mężczyzn. W zespołach IT wciąż zdecydowanie dominują mężczyźni. Tam, gdzie znajdują się kobiety, jest ich ok. 3 razy mniej niż mężczyzn.

Idąc tym tropem, sprawdziliśmy, jak rozchodzą się w internecie wzmianki na temat męskich i żeńskich wersji nazw zawodów związanych z branżą IT, jak programistka/programista czy testerka/tester oprogramowania. W przypadku programistów, okazało się, że męska wersja słowa jest zdecydowanie częściej używana. Procentowy udział programistek wynosił zaledwie 3%.

Mimo, że wiele mówi się o nierównym traktowaniu kobiet w branży nowych technologii, to według respondentek, jest ono rzadsze niż w innych obszarach. Najczęściej spotykaną formą dyskryminacji jest stereotypizacja. 85% respondentek spotkało się osobiście z tym zjawiskiem. 61% natomiast, będąc na tym samym stanowisku, co mężczyźni, uzyskiwało niższe wynagrodzenie. Z dyskryminacją ze względu na płeć miało do czynienia 28% ankietowanych.

Chociaż, jak pokazują wyniki, kobiety muszą jeszcze walczyć ze stereotypami, to eksperci zauważają zmiany idące w dobrym kierunku. Robert Stalmach, CEO Newspoint mówi: Świadomość kobiet rośnie i coraz więcej z nich będzie wkraczało na rynek pracy bez kompleksów. Wraz z rosnącym udziałem kobiet w branży IT będą słabły niektóre (jak pokazują nasze badania – niestety wciąż żywe) stereotypy. Jako prezes Newspoint, firmy technologicznej, oceniam, że kobiety w zespole IT sprawdzają się równie dobrze jak mężczyźni. A dodatkowo mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie zespołów.

Raport składa się z 76 stron zapełnionych wykresami przedstawiającymi wyniki badań. Zostały one opisane i uzupełnione wypowiedziami licznych ekspertów oraz poparte przykładowymi wzmiankami.

Partnerzy raportu: Newspoint, Accenture Polska, Connectis, Filttr, SW Research, Kreatik, pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją raportu, który dostępny jest online. Pobrać można go ze strony gocarrots.org/raport2018.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.