Płeć przełożonego ma znaczenie? – badanie

17 czerwca 2016, Paulina Pocheć

Gdy IQS zaprosił nas do współtworzenia badania dotyczącego postrzegania kobiety jako szefa wiedzieliśmy, że musimy w tym uczestniczyć. Oto efekty naszej współpracy.

Kobieta – szef to przede wszystkim synonim porządku i kontroli. Mężczyzna szef – władzy/statusu. W internetowej dyskusji na temat przełożonych zdecydowanie częściej podejmowany jest temat szefa – mężczyzny. Agencja badawcza IQS wraz z agencją monitorowania mediów – Newspoint przeanalizowały, czy płeć przełożonego ma znaczenie.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą IQS kobieta jako szef najczęściej kojarzona jest z porządkiem i kontrolą (56% wskazań). Ale to nie wszystko: kobiety na stanowiskach kierowniczych kojarzą się również z:

  • wiedzą (37%), przy czym silniej zauważają to kobiety (42%) niż mężczyźni;
  • pasją i zaangażowaniem (30%). Jest to szczególnie istotne dla najmłodszej grupy badanych 15-24 lata.
  • władzą/statusem (29%) – najsilniej widoczne dla grupy 15-24 lata (35%)
  • pomysłowością i zaufaniem (27%)
  • odwagą (25%)
  • opieką (21%).

W przypadku mężczyzn – najsilniej wybił się atrybut władzy (65%).  Zwracają na to uwagę przede wszystkim kobiety (71%). Na kolejnych miejscach znalazły się:

  • porządek i kontrola (44%) – tę cechę przypisują sobie raczej sami mężczyźni (51%)
  • wiedza (41%)
  • odwaga (35%)
  • zwycięstwo (33%) – silniej zauważane przez kobiety (35%)
  • prostota (25%).

Na pytanie, które błędy często zdarzają się kobietom – szefom, wskazano przede wszystkim emocjonalny styl zarządzania (47%). W takim samym stopniu zwracają na to uwagę kobiety i mężczyźni.  Na drugim miejscu znajdują się: niska odporność na stres (39%), zbyt duża drobiazgowość (39%) oraz tendencja do wyolbrzymiania problemów (39%).  Co czwarty respondent (21%) wskazał  na brak wiary w siebie. Mężczyznom zdarza się zaś wytykanie błędów podwładnym (31%). Są też bardziej zorientowani na wynik, niż na relacje z ludźmi (29%). Bez względu na płeć szefom zdarza się przedkładać pracę nad życie prywatne.

A co wynika z analizy wzmianek w mediach społecznościowych?

W internetowej dyskusji na temat przełożonych zdecydowanie częściej podejmowany jest temat szefa – mężczyzny (80% wszystkich publikacji), który najczęściej utożsamiany jest z postacią prezesa firmy, członkiem zarządu lub osobą na innym stanowisku wysokiego szczebla.

Wydźwięk komunikacji w stosunku do obu płci jest w dużej mierze neutralny (w stosunku do mężczyzn 53% komentarzy, w stosunku do kobiet 48%), jednak w stosunku do kobiet wystąpiło więcej publikacji o zabarwieniu negatywnym (30%, odp. dla mężczyzn 20%). Tak więc jeśli piszą o kobietach szefach, to niestety nieco częściej źle niż dobrze…

Dodatkowo zaobserwować można następującą prawidłowość: częściej komentowane są w sieci sytuacje związane z przełożonym, jeśli jest on tej samej płci, co autor wpisu. To oznacza, że kobietom częściej towarzyszą w pracy nie do końca pozytywne emocje w stosunku do swojej przełożonej.

Szczegóły w załączonej infografice.

 

W komunikacie wykorzystano fragmenty z badania „Jakim szefem jest kobieta” – przeprowadzonego w marcu 2016 roku  z wykorzystaniem ankiety internetowej na panelu internautów Opinie.pl; N=500 reprezentatywna grupa internautów w wieku 15-50 lat. Realizator badania: IQS Sp. z o.o.

Ilościowa analiza przekazów medialnych, na podstawie słów kluczowych. Podczas badania wykorzystane zostały zasoby systemu Newspoint monitorującego ponad 10 tysięcy polskich portali internetowych, 130 tysięcy obcojęzycznych portali internetowych, polskie i zagraniczne social media – między innymi: Facebook, Twitter, You Tube, Google+, NK, Golden Line, Instagram, Pinterest, mniejsze platformy społecznościowe oraz fora i blogi. Okres badania 01.12.2015 – 31.05.2016. Realizator badania: Newspoint.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



18 maja 2022, Robert Sadowski

Konkurs Eurowizja 2022 [infografika]

66. Konkurs Piosenki Eurowizji został rozegrany 10, 12 i 14 maja 2022 w hali PalaOlimpico w Turynie. Wielki finał odbył się w sobotę 14 maja o godzinie 21:00. Głosami publiczności zwycięzcą tej edycji Eurowizji zostali reprezentanci Ukrainy. Zespół Kalush Orchestra zachwycił wszystkich utworem „Stefania”. Reprezentant Polski – Krystian Ochman – zajął 12. miejsce.

9 marca 2022, Robert Sadowski

Konflikt zbrojny na Ukrainie [infografika]

Konflikt zbrojny na Ukrainie wzbudza ogromne zainteresowanie w mediach. Powstają tysiące artykułów, użytkownicy social media bardzo żywiołowo komentują przebieg agresji, wyrażają swój sprzeciw, deklarują pomoc, zbiórki darów i wyrażają gesty solidarności z Ukrainą. Postanowiliśmy dokładnie przeanalizować wszystkie opinie na ten temat i stworzyliśmy infografikę.

5 stycznia 2021, Robert Sadowski

Finał plebiscytu Słowo Roku 2020

Plebiscyt Uniwersytetu Warszawskiego na Słowo Roku stał się cyklicznym wydarzeniem. Za nami kolejna, dziesiąta już edycja. Dzisiaj poznaliśmy wyniki konkursu na najważniejsze słowo ostatnich 12 miesięcy.

16 października 2020, Robert Sadowski

Iga Świątek wygrywa nie tylko na korcie – zyskuje 85 tys. publikacji i 6,5 mln PLN AVE

Rok 2020 jest bardzo trudny dla świata sportu. Do zmagań z własnymi rekordami, czasem, przeciwnikami, słabościami, doszedł jeszcze koronawirus i światowa epidemia. Ta ciągła niepewność, czy zawody się odbędą, czy będzie gdzie trenować i czy organizm jest na tyle odporny, by temu wszystkiemu podołać? Nurtujące pytania, czy oby nie jestem zarażony, co wykażą testy, czy...

30 stycznia 2019, Kamil Kalinowski

Żryj czy żyj – Nadwagi i otyłości Polaków [infografika]

Wiele było kampanii społecznych dotyczących otyłości w Polsce. Nie każda jednak zebrała taki rozgłos jak ostatnia kampania „Jedz Ostrożnie!”,  organizowana w ramach 19. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS. Przeanalizowaliśmy głos internautów oraz opinie na ten temat.