Prezesi banków w mediach internetowych – raport Bankier.pl i NewsPoint

2 września 2008, Paulina Pocheć

NewsPoint wraz z portalem finansowym Bankier.pl przygotował raport dotyczący wizerunku wybranych prezesów banków w mediach internetowych. Analiza ilościowa objęła artykuły, które pojawiły się w okresie 1 sierpnia 2007 – 31 lipca 2008. Do analizy wybrano 18 prezesów najbardziej znanych polskich banków. Najczęściej wymienianym w tym czasie prezesem był Jan Krzysztof Bielecki, szef Pekao SA.

Dwie pierwsze pozycje zajęli liderzy dwóch największych na polskim rynku graczy – Jan Krzysztof Bielecki z Pekao SA i Jerzy Pruski z PKO BP. Chociaż banki te od lat zawzięcie rywalizują o palmę lidera, w naszym rankingu zdecydowanie wygrał Jan Krzysztof Bielecki, który poza kontekstem wynikającym z jego obecnych obowiązków służbowych, jest też wzmiankowany w kontekście politycznym, jako były premier oraz osoba blisko powiązana z liberalnymi kręgami postsolidarnościowymi.

Prezes – Bank Liczba publikacji 2007-2008 r.

Jan Krzysztof Bielecki – Pekao SA 1378
Jerzy Pruski – PKO BP 950
Józef Wancer – BPH 609
Mariusz Grendowicz – BRE 516
Bogusław Kott – Bank Millennium 244
Brunon Bartkiewicz – ING 201
Sławomir Sikora – Bank Handlowy 192
Mateusz Morawiecki – BZ WBK 189
Jacek Bartkiewicz – BGŻ 170
Jarosław Dowbaj – Getin 133
Włodzimierz Kiciński – Nordea 106
Wojciech Sobieraj – Alior 92
Kazimierz Stańczak – Polbank 89
Mariusz Karpiński – BWE 76
Piotr Czarnecki – Raiffeisen 73
Maciej Bardan – Kredyt Bank 68
Łukasz Chojnacki – Euro Bank 33
Romuald Szeliga – Lukas Bank 3

Analiza jakościowa

Analiza jakościowa objęła artykuły z ostatnich trzech miesięcy. Zasadniczo, nazwiska prezesów banków występują w kontekście komunikacji prowadzonej przez działy PR – wskazuje na to duża liczba powtarzających się tekstów o identycznej strukturze i jej raczej korporacyjny, niż produktowy, charakter.

Prezesi są wzmiankowani często w kontekście wyników finansowych banków (ostatni kwartał był czasem publikacji podsumowań za II kwartał lub pierwsze półrocze) i planów krótko- oraz długoterminowych, w rodzaju zwiększenia liczby placówek czy zmiany nazwy banku (PKO BP i plany zmiany nazwy na Bank Polski). Nader często pisze się też o fuzjach (w ostatnim kwartale uwagę mediów silnie przykuwało planowane przejęcie GE przez BPH), inwestycjach dokonywanych przez podmioty, które są głównymi udziałowcami banków oraz o giełdzie. Czasami banki znajdują atrakcyjny dla mediów sposób, aby pochwalić się swoimi sukcesami finansowymi – media szeroko cytowały informację Banku Millennium o milionowym kliencie.

Dużo miejsca zajmują również informacje dotyczące rynku bankowości w Polsce – strategii banków, ich rywalizacji z konkurentami, ale także trendów konsumenckich (jak chociażby to, że Polacy niechętnie oszczędzają długoterminowo czy płacą kartami za transakcje – wolą raczej wyjmować gotówkę z bankomatów). Rzadziej nazwiska prezesów są wzmiankowane w kontekście typowo produktowym – wyjątkiem są nowe i przełomowe na rynku produkty, jak na przykład wprowadzenie e-podpisu przez Bank Nordea czy plan wprowadzenia bankowych papierów wartościowych przez Getin Bank. Ciekawostką może być to, że nazwisko prezesa banku Eurobanku pojawiło się w spornej reklamacji złożonej przez pewną emerytkę – bank nie potrafił wyjaśnić, dlaczego w jego systemie klientka figurowała jako osoba, która zaciągnęła pożyczkę, mimo braku informacji z banku o jej przyznaniu.

Media internetowe interesują się również kwestiami kadrowymi – w ostatnich miesiącach pisano o nominacjach na nowych prezesów (Jerzy Pruski w PKO BP, Józef Wancer typowany na prezesa połączonego BPH i GE), ale również zmianach w składzie zarządów banków przez prezesów właśnie zatwierdzanych. Prezesi wypowiadali się także w kontekście rynku pracy dla finansistów – media odnotowały zarówno transfery wybitnych menadżerów jak i specjalistów, ale również zwiększony popyt na pracowników w sektorze finansowym. Tutaj ciekawa okazała się strategia nowego na polskim rynku gracza Alior Bank, który do pracy w swoich oddziałach zachęca reemigrantów z Wielkiej Brytanii.

Sporo pisze się o nagrodach – w minionym kwartale najwięcej uwagi przykuły nagrody Gazety Bankowej, w tym nagrody dla menedżerów. BGŻ został również Marką Wysokiej Reputacji. BRE zawarł umowę partnerską z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Przedstawiciele banków biorą również udział w konferencjach branżowych (Forum MŚP, VII Europejskie Forum Bankowo-Ubezpieczeniowe) czy występują jako organizatorzy konkursów – na przykład Piotr Czarnecki z Raiffeisena był wzmiankowany w kontekście konkursu Raiffeisen, „Pomysł na firmę”.

Sporadycznie w mediach prezesi wypowiadają się na tematy związane z zarządzaniem ludźmi (na przykład Józef Wancer z BPH podawał sposoby na bycie menedżerem doskonałym, kilku prezesów wypowiadało się również na temat sposobów motywowania pracowników). Tematem nader frapującym były też wysokie zarobki prezesów banków, wśród których znalazło się kilku milionerów. Prezes BPH, Mariusz Grendowicz, wystąpił także jako miłośnik drogich cygar, natomiast Piotr Czarnecki z Raiffeisen Bank jako VIP dokonujący drogich zakupów w USA.

Metodologia raportu

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.newspoint.pl). Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – imię i nazwisko we wszystkich odmianach (w przypadku popularnych nazwisk zastosowano dodatkowe filtrowanie, poprzez nazwę banku). Zastosowanie wyszukiwania dla kilku haseł (jeśli nazwa firmy występuje w mediach w kilku różnych wersjach) lub też tzw. wyszukiwania inteligentnego (sprawdza się w przypadku nazw wieloznacznych lub też używanych przez kilka różnych podmiotów) zaowocowałoby jeszcze większą liczbą wyników. Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 sierpnia 2007 r. – 31 lipca 2008 r., natomiast analizie jakościowej artykuły z okresu 1 maja – 31 lipca 2008 r.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.