Polskie media online przejęte losem Gruzji

14 sierpnia 2008, Paulina Pocheć

NewsPoint przygotował raport na temat liczby publikacji na temat Gruzji i Kaukazu w mediach online od 4 do 13 sierpnia. Podsumowanie objęło 1700 polskich i 9000 zagranicznych serwisów internetowych, z których wybrano wiadomości w języku angielskim. Z analizy wynika, że w ciągu ostatnich kilku dni polskie media poświęcały konfliktowi rosyjsko-gruzińskiemu proporcjonalnie znacznie więcej uwagi niż media obcojęzyczne.

W ciągu mijających 8 dni w polskich serwisach internetowych napisano o Gruzji 5068 razy. Do 7 sierpnia, czyli do dnia wybuchu wojny w internecie pojawiały się nieliczne informacje na temat Gruzji i regionu kaukaskiego. W polskich mediach internetowych od 4 do 6 sierpnia na temat tego kraju pisano zaledwie 46 razy. W dniu gwałtownej eskalacji konfliktu polskie serwisy internetowe napisały o Gruzji już 152 razy. Aż do 12 sierpnia, czyli do dnia, w którym Rosja ogłosiła zawieszenie broni, liczba informacji w polskich mediach internetowych stale rosła. Najwięcej artykułów na temat konfliktu w krajowych serwisach pojawiło się 11 sierpnia, kiedy głównymi wątkami były: zamiar wizyty prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Gruzji, groźby Rosji wobec Polski, zbombardowanie i zajęcie miasta Gori przez Rosjan a także ewakuacja Polaków z zaatakowanego regionu. Ogółem w tym dniu w polskich mediach online pojawiło się 1192 publikacji na temat Gruzji. Od 12 sierpnia, czyli dnia, w którym Rosjanie zadeklarowali wycofanie swoich sił zbrojnych, liczba artykułów zaczęła maleć. Poniższy wykres przedstawia, jak liczba publikacji kształtowała się w ostatnich dniach.

Zagraniczne serwisy internetowe poświęcają konfliktowi rosyjsko-gruzińskiemu stosunkowo znacznie mniej atencji niż polskie media. W analizowanych przez NewsPoint portalach anglojęzycznych pojawiło się tylko 2 razy więcej publikacji (10478) niż w samych serwisach polskich. Dysproporcja ta uwidacznia sympatię oraz poczucie solidarności Polaków z Gruzinami w obliczu konfliktu z Rosją, co z kolei jest efektem wspólnoty doświadczeń historycznych.

Wykres poniżej ilustruje, jak kształtowała się liczba publikacji w mediach anglojęzycznych.

Metodologia raportu

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.newspoint.pl). Artykuły do analizy ilościowej były wyszukiwane z zastosowaniem Wyszukiwania Inteligentnego dla haseł związanych z całym regionem kaukaskim, przy automatycznym odfiltrowaniu fałszywych dopasowań (np. słowo „Georgia” użyte jako nazwa stanu w USA lub imię). Analizie poddano artykuły z okresu 4 -13 sierpnia 2008 r.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.