NewsPoint odkrywa panaceum

12 marca 2008, Paulina Pocheć

Jesień, zima i wczesne miesiące wiosenne nieodparcie kojarzą się z licznymi przeziębieniami i infekcjami grypowymi. Oznacza to miedzy innymi wzmożoną aktywność marketingową firm farmaceutycznych produkujących leki OTC zwalczające objawy przeziębienia i grypy. W związku z tym NewsPoint przygotował raport na temat najpopularniejszych leków OTC (sprzedawanych bez recepty). Podsumowanie objęło publikacje na temat 12 leków tego typu oraz 27 firm farmaceutycznych, które pojawiały się w polskich mediach online od 1 marca 2007 do 1 marca 2008. Raport pokazał jednak, że publikacje na temat najpopularniejszych leków często nie są wynikiem bezpośrednich działań komunikacyjnych koncernów farmaceutycznych.

„Maść na szczury, maść na szczury…”

Wśród leków OTC na objawy przeziębienia i grypy zdecydowanymi rekordzistami pod względem ilości publikacji są Aspirin/aspiryna (483) oraz Polopiryna/polopiryna (90). Ogromna liczba artykułów na ich temat jest w dużej mierze efektem różnorodności zastosowań tych leków, często wymyślanych przez samych internautów. W polskim internecie Aspirin wystąpił m.in. jako środek na trądzik (7), na przedłużenie świeżości kwiatów (2), środek antykoncepcyjny (2), antidotum na homoseksualizm, oraz – w połączeniu z syropem tussipect – jako środek stymulujący pracę mózgu podczas sesji egzaminacyjnej. Aspiryna jest również popularnym środkiem na kaca – pojawiło się na ten temat 20 publikacji, głównie w okolicach sylwestra. W kontekście bardziej tradycyjnych zastosowań aspiryny najczęściej pisano o stosowaniu tego leku na przeziębienie (35 publikacji – najczęściej w sezonie od października do marca) oraz w profilaktyce chorób układu krążenia (31). Sporna pozostaje kwestia zażywania aspiryny w trakcie ciąży – pojawiają się zarówno głosy za, jak i przeciw. Podobne obawy budzi podawanie jej dzieciom poniżej 12 roku życia (26 artykułów).

Aspiryna w znaczeniu potocznym dość często występuje jako synonim popularnego leku albo leku na wszelkie dolegliwości – panaceum (40). Ponadto służy niekiedy jako barwna przenośnia – nazwy popularnego leku użył również abp Nycz w swojej opinii na temat propozycji Giertycha odnośnie reformy gimnazjów (20): „nie da się leczyć nowotworu aspiryną”. Powiedzenie w nieco zmienionych wersjach było później cytowane przez media, aby podkreślić niewielką efektywność proponowanych lub podjętych działań (8), np. „sensowne jak przepisywanie aspiryny na dolegliwości związane z płaskostopiem”, „aspiryna nie wystarczy komuś, kto złamał nogę”, „tu skuteczny może być tylko zabieg chirurgiczny, aspiryna nie pomoże”, „akcja banków centralnego i światowego była czymś w rodzaju aspiryny”, „rząd chce właśnie rozmów o operacji, a nie o kolejnym podawaniu aspiryny”.

Polski odpowiednik – Polopiryna, najczęściej pojawia się w kontekście swojego podstawowego zastosowania, czyli jako środek na przeziębienie (16 publikacji). Podobnie jak Aspirynę, Polopirynę często wymieniano w kontekście niebezpieczeństw związanych z podawaniem leków OTC dzieciom poniżej 12. roku życia (24 publikacje). Warto zauważyć, że mimo, iż pod względem farmaceutycznym Aspirin i Polopiryna to ten sam lek (i tak jest traktowany prze lekarzy), media nie stosują tych nazw zamiennie. Nawet pisząc polopiryna lub aspiryna z małej litery, mają na myśli lek konkretnego producenta (o czym świadczy to, że obydwie nazwy często występują obok siebie w jednym i tym samym tekście).

Na 3. miejscu pod względem popularności znajduje się Gripex (59 publikacji). Najwięcej artykułów online na temat tego leku dotyczyło uznania tego leku (podobnie jak aspiryny) za markę godną zaufania w badaniu European Trusted Brands (15). Dość często wymieniano go również w kontekście sposobów na przeziębienie (7 publikacji). Podobnie jak w przypadku aspiryny, tematyka zapobiegania przeziębieniom zaczęła się pojawiać w mediach od października. Wśród innych popularnych leków OTC najczęściej pisano o Oscillococcinum (21 artykułów), Coldrexie (17), Fervexie (14) oraz Upsarinie (11).

Firmy farmaceutyczne

NewsPoint przygotował również raport ilościowy z publikacji na temat samych firm farmaceutycznych. W zestawieniu ujęto 27 firm. Pod względem publikacji zdecydowanie wygrywa polska Polpharma (3348 artykułów). Ponad 3. razy mniej pisano o kolejnym w zestawieniu koncernie – Bayer (1013). Na trzecim miejscu znalazł się koncern GlaxoSmithKline (628), kolejne są Jelfa (496) i Polfa Pabianice, która ma tylko o 6 publikacji mniej.

 

Nazwa firmy Ilość publikacji
Polpharma 3348
Bayer 1013
GlaxoSmithKline 628
Jelfa 496
Polfa Pabianice 490
Novartis 365
Servier 311
Bioton 311
Adamed 190
Astra Zeneca 182

 

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.newspoint.pl). Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – nazwę handlową leku lub nazwę firmy, Zastosowanie wyszukiwania dla kilku haseł (jeśli nazwa firmy występuje w mediach w kilku różnych wersjach) lub też tzw. wyszukiwania inteligentnego (sprawdza się w przypadku nazw wieloznacznych lub też używanych przez kilka różnych podmiotów) zaowocowałoby jeszcze większą liczbą wyników. Zarówno w przypadku leków OTC łagodzących objawy przeziębienia, jak też firm farmaceutycznych, analizowano artykuły z okresu 1 marca 2007 – 29 lutego 2008.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.