Kampania negatywna w liczbach

4 października 2007, Paulina Pocheć

Kolejny tydzień naszych analiz potwierdza negatywny charakter kampanii wyborczej – najwięcej publikacji o kandydatach i partiach, niezależnie od opcji politycznej, dotyczy wydarzeń o charakterze niezdrowej sensacji, afer, wyzwisk i zarzutów. Wraz z Newton PL prezentujemy trzeci raport wyborczy NewsPoint.

Politycy

Niezmienna od kilku tygodni pierwsza pozycja Jarosława Kaczyńskiego (2033 publikacji – niemal 2 więcej niż w ubiegłym tygodniu) świadczy o dobrej strategii komunikacyjnej premiera. Za nim uplasował się Aleksander Kwaśniewski.

 

Awans byłego prezydenta w rankingu nie jest bynajmniej skorelowany z rosnącymi słupkami popularności. Wynika przede wszystkim z licznych publikacjami na temat debaty Kaczyński-Kwaśniewski. Wiele publikacji dotyczy również ‘niezdrowej sensacji’ wywołanej przez byłego prezydenta w Kijowie.

W pierwszej dziesiątce najczęściej wymienianych w internecie polityków pojawiła się również Nelly Rokita. Co ciekawe, pod względem ilości publikacji wyprzedziła swojego męża (358 do 338). Gwałtowny wzrost ilości publikacji na jej temat jest efektem decyzji o kandydowaniu z listy PiS oraz prób wytłumaczenia się z niefortunnych wypowiedzi na temat aborcji nagranych podczas jej wykładu wygłoszonego w ubiegłym roku na Uniwersytecie Warszawskim. Wiele publikacji ma krytyczny charakter wobec Nelly Rokity – z uwagi na reprezentowanie innej partii politycznej niż jej mąż oraz niestabilne poglądy dotyczące przerywania ciąży.

Partie polityczne

W rankingu partii nastąpiły dość znaczące przetasowania – poza niezmienną pozycją lidera. Po raz pierwszy LiD zanotował więcej publikacji, niż SLD i znalazł się na 3 miejscu rankingu, co może świadczyć o intensyfikacji działań komunikacyjnych. Zgodnie z raportami wyborczymi NewsPoint z ubiegłych tygodni, nazwa SLD była znacznie lepiej rozpoznawana i częściej obecna w prasie niż LiD.

 

Kolejną niespodzianką jest fakt, że Liga Polskich Rodzin po raz pierwszy była wymieniana – zarówno w prasie, jak i w internecie – częściej niż Samoobrona. Ta zmiana wynika z publikacji o zakwestionowaniu autentyczności podpisów na listach poparcia dla kandydatów LPR w Częstochowie przez Państwową Komisję Wyborczą. Na „popularność” LPR wpływ miał również wyrok sądu, nakazujący Romanowi Giertychowi przeproszenie Adama Michnika za nazwanie go „byłym partyjnym aparatczykiem”.

Metodologia badania

Obecność poszczególnych podmiotów badania w mediach internetowych NewsPoint mierzy poprzez:

  • wyszukiwanie fraz oraz ich dopuszczalnych odmian gramatycznych w publikacjach, np. dla zbadania obecności aktora Cezarego Pazury zakwalifikowane frazy mogą mieć postać np.: „Cezarego Pazury”, „Cezarym Pazurą”, a także „Czarka Pazury”, „Czarkiem Pazurą”,
  • wyszukiwanie marek należących do badanej instytucji, np. dla EFG Eurobank Ergasias S.A. Spółka Akcyjna zakwalifikowane będą obecności: „polbank”, „polbanku” itp.,
  • wyszukiwanie słów związanych ściśle z wydarzeniem medialnym, np. „taśmy Gudzowatego”, „lustracja dziennikarzy”, przy jednoczesnym dbaniu o odpowiedni kontekst oraz temat przekazów informacyjnych, tzn. wydarzenie: „zmiany w konstytucji” odnosi się do postulatów zmian konstytucji w kontekście ochrony życia poczętego oraz wszelkich reakcji na te postulaty.

Dodatkowe informacje nt. wyników raportu:

  • liczby przedstawione w zestawieniach i na wykresach odnoszą się do ilości poszczególnych artykułów nie zaś do ilości wystąpień odpowiednich wyrażeń,
  • raport uwzględnia tylko i wyłącznie datę publikacji artykułów, tzn. że artykuły zamieszczone w serwisach WWW poza okresem badania nie zostały uwzględnione w raporcie,
  • raport nie uwzględnia identycznych artykułów obecnych na wielu witrynach, tzn., że obecność na wielu witrynach tego samego artykułu zostanie uznana za pojedyncze zdarzenie.


Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.