PO goni PiS….w mediach

19 września 2007, Paulina Pocheć

Razem z firmą Newton PL przygotowaliśmy raport na temat polityków i partii politycznych, które najczęściej pojawiały się w pierwszym tygodniu kampanii wyborczej (8 – 14 września) w polskich mediach papierowych oraz online.

Partie polityczne

Od 8 do 14 września polskie media najczęściej pisały o PiS. Partia ta została wymieniona 3278 razy w internecie oraz 1692 razy w prasie. Druga w kolejności jest Platforma Obywatelska – pojawiła się 2719 razy w Internecie i 1477 razy w prasie, zatem różnica między tymi ugrupowaniami jest niewielka.

 

Następny w rankingu Sojusz Lewicy Demokratycznej zanotował niemalże o połowę mniej publikacji w obu rodzajach mediów. Co ciekawe, mimo, że partia ta startuje jako LiD, nazwa SLD pojawia się w internecie i prasie częściej niż nazwa centrolewicowej koalicji.

 

Większość partii jest znacznie częściej opisywana w mediach online niż papierowych (średnio prawie 2 razy więcej publikacji internetowych niż tradycyjnych). Od tej zasady istnieją dwa wyjątki – PSL oraz SDPl. Obie partie znajdują się na końcu rankingu pod względem ilości publikacji w ogóle. Być może ugrupowania te powinny położyć większy nacisk na komunikację w Internecie?

Politycy

Na czele ubiegłotygodniowego rankingu internetowego niezmiennie znajduje się Jarosław Kaczyński (1807 publikacji w Internecie). Drugi w zestawieniu Donald Tusk raczej nie ma szans na wyrównanie pod względem ilości publikacji – jest ponad 2 razy rzadziej wymieniany w polskim Internecie.

 

Przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości są znacznie bardziej aktywni medialnie niż politycy Platformy Obywatelskiej – w pierwszej dwudziestce znajdują się m.in. Jarosław i Lech Kaczyński, Kazimierz Marcinkiewicz, Anna Fotyga, Jacek Kurski, Ludwik Dorn i Jerzy Polaczek, natomiast w przypadku PO najczęściej padają 3 nazwiska – Donald Tusk, Jan Rokita oraz Bronisław Komorowski.

 

W poprzednim tygodniu Jan Rokita pojawiał się w mediach przede wszystkim w związku ze swoją decyzją o odejściu z polityki, wkrótce zatem przestanie być jedną z „komunikacyjnych lokomotyw” PO. O niewielkiej skuteczności komunikacyjnej lewicy świadczy fakt, że w pierwszej dziesiątce najczęściej wymienianych polityków znajduje się tylko jeden przedstawiciel tej strony sceny politycznej – Aleksander Kwaśniewski.

Metodologia badania

Obecność poszczególnych podmiotów badania w mediach internetowych NewsPoint mierzy poprzez:

  • wyszukiwanie fraz oraz ich dopuszczalnych odmian gramatycznych w publikacjach, np. dla zbadania obecności aktora Cezarego Pazury zakwalifikowane frazy mogą mieć postać np.: „Cezarego Pazury”, „Cezarym Pazurą”, a także „Czarka Pazury”, „Czarkiem Pazurą”,
  • wyszukiwanie marek należących do badanej instytucji, np. dla EFG Eurobank Ergasias S.A. Spółka Akcyjna zakwalifikowane będą obecności: „polbank”, „polbanku” itp.,
  • wyszukiwanie słów związanych ściśle z wydarzeniem medialnym, np. „taśmy Gudzowatego”, „lustracja dziennikarzy”, przy jednoczesnym dbaniu o odpowiedni kontekst oraz temat przekazów informacyjnych, tzn. wydarzenie: „zmiany w konstytucji” odnosi się do postulatów zmian konstytucji w kontekście ochrony życia poczętego oraz wszelkich reakcji na te postulaty.

Dodatkowe informacje nt. wyników raportu:

  • liczby przedstawione w zestawieniach i na wykresach odnoszą się do ilości poszczególnych artykułów nie zaś do ilości wystąpień odpowiednich wyrażeń,
  • raport uwzględnia tylko i wyłącznie datę publikacji artykułów, tzn. że artykuły zamieszczone w serwisach WWW poza okresem badania nie zostały uwzględnione w raporcie,
  • raport nie uwzględnia identycznych artykułów obecnych na wielu witrynach, tzn., że obecność na wielu witrynach tego samego artykułu zostanie uznana za pojedyncze zdarzenie.

Więcej informacji nt. technologii NewsPoint znajduje się na stronie: www.newspoint.pl/wyszukiwanie.

Ściągnij:
wykresy



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



14 marca 2024, Robert Sadowski

Legia Warszawa dominowała w mediach w lutym 2024

Legia Warszawa w lutym 2024 r. była zdecydowanie najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy w Polsce. W Fortuna I Lidze tradycyjnie rządziła Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski – wynika z analizy „Piłka w grze” Instytutu Monitorowania Mediów.

4 marca 2024, Robert Sadowski

W styczniu na czele Raportu „O tym się mówi”publikacja Gazety Wyborczej

W styczniowym Raporcie „O tym się mówi” w 2024 roku na czołowej pozycji znalazł się artykuł pt. „Prokurator Ziarkiewicz latami blokował sprawy dotyczące polityków PiS. Nasze źródło: »Trafiały do zamrażarki w służbowym garażu«” autorstwa Jacka Brzuszkiewicza z Gazety Wyborczej. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu...

19 czerwca 2023, Robert Sadowski

Zmiany w świadomości ekologicznej Polaków – sukces czy alarm – V edycja badania EKObarometr

Eko Entuzjastów aż trzykrotnie więcej niż Eko Krytyków. Stabilna pozycja Eko Troskliwych i przyrost ekologicznie Zagubionych – to wnioski z najnowszej edycji badania EKObarometr realizowanego przez instytut badawczy SW Research. Newspoint jest patronem medialnym badania.

17 listopada 2022, Robert Sadowski

Raport IV Pomiaru EKObarometru

EKObarometr to cykliczne, ogólnopolskie badanie poświęcone analizie aktualnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec ekologii w poszczególnych sferach życia. W tym roku Newspoint został partnerem medialnym IV Pomiaru EKObarometru.

31 sierpnia 2022, Robert Sadowski

Home office oczami internautów – Raport Newspoint

Zespół redakcyjny Newspoint, przy współudziale zaproszonych partnerów, opracował raport dotyczący pracy zdalnej widzianej z perspektywy internautów – zarówno pracowników, jak i pracodawców.